utan skrud

Täällä voit jutella kaikesta maan ja taivaan välillä. Muistathan kuitenkin asiallisen käytöksen!
Kaisa Nurhonen
Viestit: 728
Liittynyt: 07.03.2010 15:56

utan skrud

Viesti Kirjoittaja Kaisa Nurhonen » 18.11.2013 21:30

Ajattelin ensin, että utan skrud tarkoittaa naista, joka on ollut sukupuoliyhteydessä ennen vihkimistä, mutta kun Sodankylässä kaikki morsiamet vihittiin utan skrud, niin selitykseni ei liene mahdollinen. Tosin se pappikin oli sama, joka viljeli latinaa vielä 1800-luvulla. Voisiko joku selittää hunnun viestiä? Toinen kysymyksiä herättävä on "lesken huntu", jonka olen löytänyt isoäitini isoäidin valokuvasta. Tuliko rouva edelleen naimakelpoiseksi miehensä kuoltua vai miksi vanhalla isoisoäidillä on sellainen värkki päässä.

maijaliisa
Viestit: 305
Liittynyt: 23.09.2006 20:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: utan skrud

Viesti Kirjoittaja maijaliisa » 18.11.2013 21:41

Sointulan Sanasto antaa skrud -sanalle merkitylsen hyvämaineisen naisen morsiusasu. Olisikos sitten kaikki Sodankylän naiset hieman huonomaineisia? :roll:
Maisa Taipale
Helsinki

timotk
Viestit: 275
Liittynyt: 22.03.2011 17:23

Re: utan skrud

Viesti Kirjoittaja timotk » 18.11.2013 22:22

SAOB antaa mm tällaisen, joka ehkä parhaiten kuvaa kyseistä käyttöä:

skrud: om praktfull o. dyrbar klädespersedel l. praktfullt o. dyrbart prydnadsföremåli l. smycke, avsedd (avsett) att bäras på huvudet.

Jos oli utan skrud, niin morsiamella ei ollut koristelua tai erityistä juhlapäähinettä. Tämä oli vaatimattomissa oloissa tavallista. Maineella ei ollut tämän kanssa tekemistä.

Kaisa Nurhonen
Viestit: 728
Liittynyt: 07.03.2010 15:56

Re: utan skrud

Viesti Kirjoittaja Kaisa Nurhonen » 21.11.2013 14:42

Kiitos Timo. Luin myös vastauksesi ja tulin siihen johtopäätökseen, että isoisoäidin leskenhuntu oli "bätre folkin" tapa erottua kansasta. Naiset pitivät huivia. Pään peittäminen kirkollisissa toimituksissa oli tapana vielä minun lapsuudessani.

Jorma
Viestit: 30
Liittynyt: 01.10.2007 10:35

Re: utan skrud

Viesti Kirjoittaja Jorma » 28.12.2013 20:49

Mistähän lienee tullut tulkinta uran skrud = ilman kruunua? Mainintaa olen kuullut vanhojen (?) ruotsinkieltä ymmärtävien ihmisten käyttävän. Selityksenä kerrottiin, että vain koskemattomat naiset saivat käyttää morsiuskruunua. Samaa asiaa on kerrottu valkoisen morsiuspuvun käytöllä ("eihän tuo nainen olisi saanut käyttää valkoista morsiuspukua").
Jos ei vihittävällä morsiamella ei ollut viittaa, miksi se on papin pitänyt kirjata? Kaikissa seurakunnissa ei aina ole asiaa mainittuna. Jossain historiakirjassa olen nähnyt maininnan että pappilassa on ollut lainattavissa morsiuskruunu (viitta/huntu?) häätilaisuuteen...
Jorma

Kaisa Nurhonen
Viestit: 728
Liittynyt: 07.03.2010 15:56

Re: utan skrud

Viesti Kirjoittaja Kaisa Nurhonen » 29.12.2013 13:54

Valkoisen morsiuspuvun käyttö oli vielä lapsuudessani NAISEN "koskemattomuuden osoitus". Olen ollut häissä, jossa morsiamella oli vaaleansininen puku. Ikäiseni naiset ovat määritelleet moraalia. Pääkappale puolestaan on mystisempi juttu. Kysyin aikanaan mummiltani *1878, mitä hänellä oli päässä vihittäessä, vastaus morsiusmyrttikruunu. Hänen isoäidillään on valokuvassa "leskenhuntu".

Vastaa Viestiin