Nyt löytyi kartta, jossa on kylien nykynimet

Täällä voit jutella kaikesta maan ja taivaan välillä. Muistathan kuitenkin asiallisen käytöksen!
Kaisa Nurhonen
Viestit: 728
Liittynyt: 07.03.2010 15:56

Nyt löytyi kartta, jossa on kylien nykynimet

Viesti Kirjoittaja Kaisa Nurhonen » 10.08.2012 17:48

Olen monesti etsinyt ja etsinyt, missä jokin kylä sijaitsee nykymaailmassa. Nyt vihdoin olen löytänyt eniro.fi-karat, joissa sopivalla suurennoksella löytyvät kylien nykynimet. Hiukan helpotusta vieraitten pitäjien tutkimiseen. Kartoilla ja kartoilla on eroa.

kkylakos
Viestit: 29
Liittynyt: 10.08.2006 11:21

Re: Nyt löytyi kartta, jossa on kylien nykynimet

Viesti Kirjoittaja kkylakos » 13.08.2012 09:55

Tarkoitatko, että on parempi kuin kansalaisen kartapaikka? Minulle se on aina ykkösyritys, kun voi tehdä paikannimihaun.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... ihaku.html

Kaisa Nurhonen
Viestit: 728
Liittynyt: 07.03.2010 15:56

Re: Nyt löytyi kartta, jossa on kylien nykynimet

Viesti Kirjoittaja Kaisa Nurhonen » 14.08.2012 14:30

Tarkoitan kirjaimellisesti. Mainitsemastasi tiedostosta en ainakaan ole saanut niin helposti, se aina valittaa, että ei löydy. Pitää keksiä x-kyläntie tms. En tiedä, miten eniro.fi-kartta on rakennettu, mutta olen löytävinäni siitä kylätason lisäksi myös vesistökartan. Yritän aina keksiä, miten entisajan ihmiset ovat muuttaneet asumuksensa uuteen paikkaan.

timotk
Viestit: 275
Liittynyt: 22.03.2011 17:23

Re: Nyt löytyi kartta, jossa on kylien nykynimet

Viesti Kirjoittaja timotk » 14.08.2012 15:06

Maanmittauslaitos on vapauttanut tietyt 50 vuotta nuoremmat kartat käyttöluvasta vapaiksi.
Ainoa vaatimus on, että teokseen, jossa on tätä materiaalia, tulee (c) MML ja vuosiluku.

Panin alas lataamani graafisen tiedoston näkyvään paikkaan kirjan alkupäähän.
Kun kuvaan tuli puoli pitäjää, niin kaikki tilanimet eivät tulleet mukaan, mutta kylänimet tulivat, ja yleiskuva on näyttävä.

MML:n sivujen käyttö, kartan alaslataus sekä grafiikkatiedoston työstäminen vaativat jonkin verran tietoteknisiä taitoja, mutta ei ammattilaisuutta kuitenkaan.
On erikoista, että Kansalaisen karttapaikan kuvat eivät ole käyttövapaita.

Kaisa Nurhonen
Viestit: 728
Liittynyt: 07.03.2010 15:56

Re: Nyt löytyi kartta, jossa on kylien nykynimet

Viesti Kirjoittaja Kaisa Nurhonen » 16.08.2012 11:44

Sain eilen tiedon, että maanmittaushallituksen kansalaisen karttapaikasta, joka on nyt vapautunut, on valmistunut tietokoneelle ladattava kaupallinen (?) versio eli ei tarvitse olla netissä, mikä helpottaa mökillä kartan selaamista. Olen monta asiaa joutunut nauttimaan edustajien välityksellä, yksi niistä on hyvät tietsikkataidot.

Avatar
Taavetti
Viestit: 69
Liittynyt: 29.10.2006 22:31
Paikkakunta: Pihtipudas
Viesti:

Re: Nyt löytyi kartta, jossa on kylien nykynimet

Viesti Kirjoittaja Taavetti » 19.08.2012 09:12

Kansalaisen karttapaikan haut voi tehdä ainakin paikan nimillä tai vaihtoehtoisesti osoitteilla, täytyy vain tietää ja katsoa kumpi on valittuna. Minulta meni muutama tovi joukko tuloksettomia hakuja ennen sen ominaisuuden havaitsemista. Näytölle tulevan kartan mittakaavaa voi helposti. pienellä näppäyksellä vaihtaa haluamakseen. Tavallisesti haen paikan nimellä, niin silloin ilmestyy pieni punainen nuoli osoittamaan hakemaani paikkaa. Siitä on hyötyä erikoisesti silloin, kun katselen laajempaa aluetta. Nuoli osoittaa aina paikan, jota olen etsinyt ja mittakaavaa tiivistäessäni on helppo palata siihen paikkaan takaisin.

En ole aikoihin tainnut katsoa Eniron karttoja, kirjanmerkeissäni sekin osoite on. Myös Nokian kartat ja Google Maps löytyvät. Ainakin viimeksi mainittu, ehkä myös Eniron kartat, perustuvat kansainvälisen Kartta-Atlaksen karttoihin. Kaikilla kartoilla ja karttaohjelmilla on etunsa, mutta autonavigaattorin karttatiedoilla olen todennut, että Atlaksen kartoista puuttuu paljon yli 50 vuotta vanhoja tien pätkiä, jotka kuitenkin ovat jatkuvasti aivan kelvollisia ja hyväkuntoisia. Muutamista tien pätkistä olen huomauttanut, mutta kovin hitaasti kansainvälinen yhtiö on tehnyt korjauksia karttoihinsa.

Puhelimen navigaattorin kartoista olen havainnut maanmittauslaitoksen karttoihin perustuvat Nokia kartat teiden ja maastojen suhteen tarkimmiksi. Muutenhan eivät navigaattorien kartat tänne sukusivuille kuulune, mutta mielestäni on hyvä vertailla karttojen, erikoisesti digitaalisten karttojen ominaisuuksia. Parhaan tuloksen ja hyödyn tunnen saaneeni, kun käytän niitä rinnakkain ja toisiinsa vertaillen. En tiedä mistä Kartta-Atlas ja Eniro ovat nimestyksensä poimineet, mutta ainakin maanmittauslaitoksen kartoittajat ovat haastatelleet paikallisia ihmisiä ja siten saaneet karttoihin uusia ja vanhoja nimiä.
Suomela, Helman, Kantola, Merijärveltä, Pyhäjoelta, Kalajoelta alkaen 1700 -luvulta kiinnostaa. Myöhemmin Rautiossa, Ylivieskassa...

Vastaa Viestiin