Piikojen ja au-lasten menneisyyden hävittäminen

Täällä voit jutella kaikesta maan ja taivaan välillä. Muistathan kuitenkin asiallisen käytöksen!
Avatar
Ilpo
Viestit: 285
Liittynyt: 23.09.2006 20:29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Piikojen ja au-lasten menneisyyden hävittäminen

Viesti Kirjoittaja Ilpo » 07.03.2020 23:14

Olen lukenut, että kun piiat halusivat aloittaa uuden elämän, he pyysivät muuttokirjat jonnekin paikkakunnalle ja muuttivatkin sitten ihan toiseen paikkaan. Onko tällaista käytäntöä ollut 1800-luvulla myös au-lapsilla? Esimerkiksi siten, että äiti on ilmoittanut lapsensa syntymäpaikkakunnan ja kylän joksikin muuksi kuin se on oikeasti ollut?

PAM
Viestit: 34
Liittynyt: 12.02.2009 15:02

Re: Piikojen ja au-lasten menneisyyden hävittäminen

Viesti Kirjoittaja PAM » 11.03.2020 14:44

Omalla kohdallani on useampia tapauksia aviottomista lapsista esiäideillä. Olen mielestäni aika hyvin onnistunut tästä huolimatta jäljittämään ko. äidit lapsineen. Toki äidin kohdalle on muistettu merkitä salavuoteus/avioton lapsi. Siis - oman suppean kokemuksen perusteella en ole törmännyt 'muuttokirjakikkailuun'. Yksi henkilö muistuu mieleen, joka otti muuttokirjan parikin kertaa mutta ei sitten muuttanutkaan - piikomisaikanaan muutti jatkuvasti paikasta toiseen. Tämä nimenomaan 1800-luvulla. T PAM

Avatar
Ilpo
Viestit: 285
Liittynyt: 23.09.2006 20:29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Piikojen ja au-lasten menneisyyden hävittäminen

Viesti Kirjoittaja Ilpo » 14.03.2020 02:02

Tässä omassa tapauksessa kahdella piialla on sama sukunimi. Ja he ovat olleet piikana ainakin yhtenä ajankohtana samassa talossa. Toisella heistä on ollut aina syntymäpaikkana Säkylä. Toisella on ollut lähes aina Yläne ja jossain vanhuudessa rippikirjoista löytyy Säkylä syntypaikkana. Olen etsinyt Säkylästä ja Yläneeltä samannimisiä ihmisiä, mutta ei ole löytynyt. Eikä tietenkään syntymämerkintöjä. Hiski-haulla ei löytynyt koko maakunnasta sen nimisiä. Hiski on tosin reikäinen kirjonkirjojen dititoinnissa. Yksi piika voi osua hyvinkin digitoimattomiin ja/tai tallentamattomiin kirkonkirjoihin.

Olen ajatellut, että jatkan tuota etsimistä kun on kulunut taas vähän aikaa. Pengoin näet näiden kahden piian elämänkaaren asuinpaikkoineen läpi kuolemaan asti. Kirjoitin siitä 13-sivuisen dokumentin. Pitää välillä ajatella jotain muuta.

Vastaa Viestiin