karttojen käyttöoikeudesta

Täällä voit jutella kaikesta maan ja taivaan välillä. Muistathan kuitenkin asiallisen käytöksen!
Kaisa Nurhonen
Viestit: 728
Liittynyt: 07.03.2010 15:56

karttojen käyttöoikeudesta

Viesti Kirjoittaja Kaisa Nurhonen » 25.09.2011 13:00

vanhakartta.fi:ssä on kuulema ohjeet, miten niitä ostetaan. Se ei kuitenkaan suostu aukeamaan minulle ja olen lopen kyllästynyt. Enkä minä niitä karttoja oikeastaan halua ostaa nurkkiin pyörimään ja kuolemani jälkeen kaatopaikalle kuskattavaksi, vaan.... Kysynkin, jos haluaisin käyttää jotain karttaa sukuselvityksessä, miten niihin voi saada käyttöoikeuden. Eräs tuttavani oli ostanut, oikeuttaisiko osto myös sukututkimuksessa käyttöön? Olen tulostanut joitakin karttoja netistä, miten niitä voi käyttää vai voiko. Olen harimoinut kokoon Nurhosen sukua. Jotta yleensä ovat pysyneet hengissä, he ovat liikkuneet ympäri Etelä-Savoa. Voisi tehdä kukonsäntäilyviivat kartan päälle. Kun suvun kuva-aineiston saanti on luultavasti melko heikkoa, kartat olisivat mausteena. Mistä löytyisi kuva Viipurin linnan tornista kaupunkiin päin? Suvun korkea-arvoisin oli tornin- eli palovartija.


Kaisa Nurhonen
Viestit: 728
Liittynyt: 07.03.2010 15:56

Re: karttojen käyttöoikeudesta

Viesti Kirjoittaja Kaisa Nurhonen » 11.10.2011 12:20

Kiitos vinkistä, kuvat ovat valitettavan uusia ja niitä koskee kuvan ottajan tekijänoikeus. Karttoihin olen saanut selvityksen, että osanvanhoista kartoista voi kopioida.

kkylakos
Viestit: 29
Liittynyt: 10.08.2006 11:21

Re: karttojen käyttöoikeudesta

Viesti Kirjoittaja kkylakos » 24.10.2011 13:56

Arkistolaitoksen digitaaliarkistossa on pitäjänkartastoja ja yleiskartastoja, joilla ei ole käyttörajoituksia tai hintaa. Itse suosin näitä, pihi kun olen. Hakeminen (tai paremminkin löytäminen) on sieltä vanhojen karttojen portaalia heikompaa.

Vastaa Viestiin