Miten välitätte tutkimustietoja sukulaisille?

Täällä voit jutella kaikesta maan ja taivaan välillä. Muistathan kuitenkin asiallisen käytöksen!
Päivi Kykyri
Viestit: 64
Liittynyt: 22.03.2011 18:05

Miten välitätte tutkimustietoja sukulaisille?

Viesti Kirjoittaja Päivi Kykyri » 09.09.2011 15:27

Tottuneena välittämään näppärästi tietoa jos toista sähköpostilla tai linkkeinä, törmäsin aika yllättävään ongelmaan.

Mitenkäs saisin havainnollisen puurakenteen tutkimistani sukulaisista siirtymään näppärästi pikkuserkuille sun muille uteliaille? Jotenkin toki saisin tietoa tekstinä ulos, mutta moneen suuntaan haarautuvat sukulaisuussuhteet on kovin hankalat hahmottaa pelkkänä tekstinä, varsinkin vain perus uteliaalle ihmiselle, joka ei sukututkimusta enempää harrasta.

Olen keräillyt perustiedot Geni-ohjelman ilmaisversioon, mutta siellä omien tietojen näyttäminen sukulaisille on hyvin hankalaa, ellei jopa mahdotonta, jopa silloin kun toinenkin osapuoli hankkii käyttäjätunnuksen. Muutenkin olen luopumassa tuon ohjelman käytöstä sekakielisyyden ja maksulliseen versioon siirtymiseen pakottamisen vuoksi. Toimiiko muissa sukututkimusohjelmissa tietojen jakaminen luontevammin?

Periaatteessa normi tekstinkäsittely- tai tietokantaohjelma saattaisi riittää. Onkohan esim. Open officeen saatavilla valmista pohjaa puurakenteeseen?

Kaisa Nurhonen
Viestit: 728
Liittynyt: 07.03.2010 15:56

Re: Miten välitätte tutkimustietoja sukulaisille?

Viesti Kirjoittaja Kaisa Nurhonen » 21.09.2011 20:07

Sukujutut-ohjelmassa voi tehdä häkkyrän ja muita tulostuksia, joita voi postittaa tai lähettää sähköpostilla, jos osaa. Hyvin monipuolinen tulostusmahdollisuus. Tein eräälle sukulaiselle hänestä taaksepäin sekä isän että äidinpuolelta ja hyvin näkyi ymmärtävän, vaikka piti tauluittain tehtyä tulostetta vaikeana käsittää. Hänelle voisi tehdä serkut -version, sekin on mahdollista ja se selventänee ristiinnnaineissa suvuissa, monesto serkku puolisoni olikaan minulle.

Voudiju
Viestit: 3
Liittynyt: 08.05.2012 20:51

Re: Miten välitätte tutkimustietoja sukulaisille?

Viesti Kirjoittaja Voudiju » 15.08.2012 09:33

Päivi Kykyri kirjoitti:Tottuneena välittämään näppärästi tietoa jos toista sähköpostilla tai linkkeinä, törmäsin aika yllättävään ongelmaan.

Mitenkäs saisin havainnollisen puurakenteen tutkimistani sukulaisista siirtymään näppärästi pikkuserkuille sun muille uteliaille? Jotenkin toki saisin tietoa tekstinä ulos, mutta moneen suuntaan haarautuvat sukulaisuussuhteet on kovin hankalat hahmottaa pelkkänä tekstinä, varsinkin vain perus uteliaalle ihmiselle, joka ei sukututkimusta enempää harrasta.

Olen keräillyt perustiedot Geni-ohjelman ilmaisversioon, mutta siellä omien tietojen näyttäminen sukulaisille on hyvin hankalaa, ellei jopa mahdotonta, jopa silloin kun toinenkin osapuoli hankkii käyttäjätunnuksen. Muutenkin olen luopumassa tuon ohjelman käytöstä sekakielisyyden ja maksulliseen versioon siirtymiseen pakottamisen vuoksi. Toimiiko muissa sukututkimusohjelmissa tietojen jakaminen luontevammin?

Periaatteessa normi tekstinkäsittely- tai tietokantaohjelma saattaisi riittää. Onkohan esim. Open officeen saatavilla valmista pohjaa puurakenteeseen?
Kysymysketju täyttää kohta vuoden, mutta kirjoitanpa nyt silti.

Käytin itsekin kankeaa ja rajoitteista (jo 101. sukulaisen lisääminen maksullista) Geni-ohjelmaa ensi alkuun. Lopetin tilini siellä ja siirryin My Heritage Family Tree Builder -ohjelman (toistaiseksi) tyytyväiseksi käyttäjäksi. 291 henkilöä on listalla, eikä vielä ole Visan perään huudeltu.

MHFTB:ssa saa tulostettua esim. tietyn henkilön esi- ja jälkipolviraportin pdf-tiedostoksi, joka on helppo liittää sähköposteljoonin kuljetettavaksi.

Vastaa Viestiin