Ambrosius Rissain s.1761

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
Avatar
Viinka
Viestit: 85
Liittynyt: 11.08.2006 20:10
Paikkakunta: Joutseno

Ambrosius Rissain s.1761

Viesti Kirjoittaja Viinka » 01.05.2009 12:15

Hei,

Yritän jäljittää Iisalmesta Ambrosius Rissasta, syntynyt vuonna 1761.
Löysin yhden merkinnän hänestä lastenkirjassa, mutta en oikein saa selvää/ en ymmärrä merkintöjä.

Jäin miettimään että onko tämä lastenkirjamerkintä Itse Ambrosiuksesta kun lastenkirja on vuosilta 1764-1787 vai onko siinä merkittynä Ambrosiuksen lapsi joka olisi syntynyt vuonna 1785 ? Mutta sitten on vielä nimi tässä Ambrosiuksen alla jota ensin epäilin hänen puolisokseen, mutta tuskimpa hän olisi lasta tehnyt 8-vuotiaana.

Yritin kaivella rippikirjamerkintöjä samasta paikasta samoilta vuosilta, mutta niissä ei löytynyt kyseisestä miehestä mitään merkintää.

Eli kaikki vinkit otetaan vastaan. Olen aivan hakoteillä... :(

Kiitos etukäteen ja hyvää aurinkoista vappua kaikille !

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/j ... 88&pnum=42
-Kaisa-


**Suvut joita tutkin : Rissaset, Kåhlmannit, Foudilaiset**

EevaH
Viestit: 724
Liittynyt: 23.05.2007 23:35
Paikkakunta: Mikkeli/Helsinki

Re: Ambrosius Rissain s.1761

Viesti Kirjoittaja EevaH » 01.05.2009 12:56

Olisin itse lukenut Ambrosiuksen sukunimeksi Rusain, mutta voin olla väärässä. Edessä lukee kuitenkin aika selvästi br. Eli kenen veli, kun edelliset perheet ovat Timosia? Olisko br:n edestä kulunut pois st- tai jotain. Ambrosiuksella on tässä syntymävuosi 1761. Seuraava rivi ei mielestäni kuulu tähän asiaan, eikä Ambrosiukselle ole merkitty lapsia. Onko rippikirjassa näillä tienoin Rusasia tältä ajalta? Tai ketään Ambrosius-nimistä?

Avatar
Viinka
Viestit: 85
Liittynyt: 11.08.2006 20:10
Paikkakunta: Joutseno

Re: Ambrosius Rissain s.1761

Viesti Kirjoittaja Viinka » 01.05.2009 13:07

Hei,

En löytänyt rippikirjasta yhtään Ambrosiustakaan samoilta kulmilta.

Ambrosiuksen taustoista sen verran että hänen isänsä kuoli jo 1766 ja äitinsä 1767. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin hänen yksi vanhemmista veljistään, Olof Rissain jäi vaimonsa Britha Lappalaisen kanssa huolehtimaan nuoremmista lapsista vanhempien kuoleman jälkeen. Kuitenkin vuonna 1774 Olof ja Brita muuttivat Pielavedelle Brithan kotipaikalle eikä niissä rippikirjoissa ole näkynyt enää Ambrosiusta.
Tässä on viimeisin rippikirjakuva Iisalmesta jossa Ambrosius näkyy Olofin ja Britan kanssa samassa.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/j ... 95&pnum=34

Sitten hänestä ei ole havaintoja. Mutta olisiko hänet jätetty johonkin toiseen perheeseen jos hän ei ole ollut halukas muuttamaan Pielavedelle?? Olihan hän vasta 13-vuotias.
-Kaisa-


**Suvut joita tutkin : Rissaset, Kåhlmannit, Foudilaiset**

Vastaa Viestiin