Pieksämäen ensimmäiset rippikirjat

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
jussipuranen
Viestit: 18
Liittynyt: 26.02.2009 15:45

Pieksämäen ensimmäiset rippikirjat

Viesti Kirjoittaja jussipuranen » 07.03.2009 20:23

Hei

Yritän kirjoittaa verkkoon puhtaaksi Pieksämäen ensimmäisiä rippikirjoja http://hiski.genealogia.fi/rk/ (noin puolet on jollain tavalla kirjoitettu).

Osa teksteistä on varsin haasteellisia. Esimerkiksi Johan Vauhkosen perhe Koivusalmella on varsin vaikeasti hahmotettavissa, kun en ole itse Vauhkosia tutkinut.

Kysymysmerkillä merkityt nimet on osittain arvattu ja "-----"-nimet ovat jääneet tunnistamatta.
Luultavasti sivuilla on myös kirjoitusvirheitä ja puuttuvia nimiä.

Olisi suuri apu, jos löydätte sieltä omiin tutkimuuksiinne liittyviä virheitä ja ilmoitatte niistä minulle.

J. P.

Avatar
Make
Viestit: 63
Liittynyt: 31.12.2006 14:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Pieksämäen ensimmäiset rippikirjat

Viesti Kirjoittaja Make » 08.03.2009 22:31

Kiitän jo etukäteen työstäsi. Varmasti tulen vertaamaan omiin selvityksiini. Olen (vielä) kuitenkin huono lukemaan vanhaa tekstiä, joten voi olla etten ole avuksi, mutta katsellaan. Kaipaiset ovat päätutkimuskohteeni.
----
Ad honorem nominis nobilis
Markku

ericus55
Viestit: 9
Liittynyt: 01.10.2007 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pieksämäen ensimmäiset rippikirjat

Viesti Kirjoittaja ericus55 » 25.03.2009 22:15

Pieksämäen vanhimmat rippikirjat on kirjoitettu puhtaaksi jo ajat sitten, niiden olemassaolosta vain ei ole tiedetty. Löytyy joistain kirjastoista. Minulla on esivanhempia Pieksämäella, joten tuli hankittua kopiot siitä jo vuosia sitten. Ei kannata tehdä uudestaan jo tehtyä työtä.
-- Erkki A Tikkanen --

EevaH
Viestit: 724
Liittynyt: 23.05.2007 23:35
Paikkakunta: Mikkeli/Helsinki

Re: Pieksämäen ensimmäiset rippikirjat

Viesti Kirjoittaja EevaH » 26.03.2009 13:23

ericus55 kirjoitti:Pieksämäen vanhimmat rippikirjat on kirjoitettu puhtaaksi jo ajat sitten, niiden olemassaolosta vain ei ole tiedetty. Löytyy joistain kirjastoista. Minulla on esivanhempia Pieksämäella, joten tuli hankittua kopiot siitä jo vuosia sitten. Ei kannata tehdä uudestaan jo tehtyä työtä.
Mielenkiintoista, mistä hankit kopiot? Tuo "löytyy joistakin kirjastoista" ei paljon auta sen jäljittämisessä.

Olen kyllä nähnyt käsinkirjoitetun, ensimmäisestä rippikirjasta poimitun isäntäluettelon sivunumeroineen, joka luullakseni majailee alkuperäisen rippikirjan mukana MMA:ssa.
Otin siitä joskus parikymmentä vuotta sitten kopiot, joita en kokenut kovin hyödyllisiksi.
Jos oikeasti puhtaaksikirjoitettu versio on olemassa, olisi varmaan moni siitä kiinnostunut.

ericus55
Viestit: 9
Liittynyt: 01.10.2007 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pieksämäen ensimmäiset rippikirjat

Viesti Kirjoittaja ericus55 » 26.03.2009 17:07

Mielenkiintoista, mistä hankit kopiot? Tuo "löytyy joistakin kirjastoista" ei paljon auta sen jäljittämisessä.
Jos oikeasti puhtaaksikirjoitettu versio on olemassa, olisi varmaan moni siitä kiinnostunut.
Siitä on niin monta vuotta, että en tarkkaan muista mistä sain kopiot, olisikohan ollut Suonenjoen kirjasto. Ne on koneella kirjoitettu puhtaaksi ja olen verrannut niitä alkuperäisiin, aikalailla on hyvin tehty.

Pitäisi oikeastaan skannata pdf-tiedostoksi, olisi helppo läppärilläkin tehdä töitä kun olisi koneessa sekin tiedostona.

Eräs suomalaisia sukujuuria omaava henkilö on tehnyt Savon Genealogia 2009 cd-rompun, jossa on aikamoinen määrä ihmisiä, sukuja perheineen kasattu hyväksikäyttäen Pieksämäen, Rautalammin jne. rippikirjoja. Kannatan hankkimista. Minulla on ensimmäinen 2007 versio ja hän ilmoitti juuri, että tämä 2009 on viimeinen minkä hän tekee, nyt on käyty läpi joku 15000 rippikirjan sivua.

Kirjoitan tätä nyt läppärilläni, eikä minulla ole osoitetta hänen sivuilleen tässä, mutta laitan sen pikimiten, josko vaikka jotain kiinnostaisi tilata. Kannattaa tilata, on sen verran helppo etsiä eri perheet tästä rompusta.
-- Erkki A Tikkanen --

jussipuranen
Viestit: 18
Liittynyt: 26.02.2009 15:45

Re: Pieksämäen ensimmäiset rippikirjat

Viesti Kirjoittaja jussipuranen » 26.03.2009 19:07

Puhtaaksikirjoitettuja kirkonkirjoja on varmasti olemassa useampiakin.

Valitettavasti niitä ei juuri ole verkossa kaikkien saatavina. Varsinkin aloittelijoilla on vaikeuksia vanhojen käsialojen tulkinnassa (minullakin on) ja olisi hienoa, mikäli tutkijat laittaisivat enemmän puhtaaksikirjoittamiaan kirkonkirjoja verkkoon.

Ensimmäinen versio Pieksämäen ensimmäisistä rippikirjoista on nyt verkossa. Siellä on VARMASTI virheitä. Olisi hyvä kuulla huomaamistanne virheistä!

Kirjoista voi todeta, että
Kaikkia v 1721-24 kastettuja lapsia ei sinne ole merkitty. Lapsen nimen perässä oleva ikä (esim 1/2 vuotta) voi yhtä hyvin olla 1722 kuin 1723 syntyneelläkin lapsella. Ilmeisesti kyseessä on kirjaamishetken ikä.
Osa v 1721-24 naimisiinmenneistä on merkitty, ei kuitenkaan kaikkia.

SAVON GENEALOGY:n verkko-osoite on muuten http://jordans.org/

Avatar
Make
Viestit: 63
Liittynyt: 31.12.2006 14:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Pieksämäen ensimmäiset rippikirjat

Viesti Kirjoittaja Make » 30.03.2009 14:38

Kiitokset Jussille! Ilmoittelen jos löydän ristiriitoja omien tulkintojeni kanssa. Pohditaan sitten mikä mahtaa olla oikein.

Itselläni on Jordanin 2008 DVD, hieno kooste, mutta on todettava yhteen sukuhaaraan paremmin perhetyneenä, että ainakin siinä on huomattavasti puutteita ja virheitä. Vaikuttaisi, että on osin koostettu kuitenkin HisKin tiedoista - joita olen itsekin digitoitujen kirjojen perusteella korjannut HisKin kommentteihin. Jotkut henkilöt esiintyvät myös kahdesti eri syntymäajalla. Johtuen siitä, että eri vuosien rippikirjoissa on hieman kirjavuutta syntymäajassa. Puoliso ja lapset ovat vain toisella henkilöllä vaikka rippikirjassa "molemmilla". Sellainen viimeinen silaus siis puuttuu noista. Ei tietysti ihme kun kokoaa noin massiivisen tiedoston. Olen ilmoittanut korjauksia David Jordanille ja ne on näköjään lisättykin kommentteina tähän uuteen 2008 versioon. 2009 versiosta en olekaan saanut tietoa, vaikka DJ yleensä on lähettänyt tiedot päivityksestä.

t. Markku
----
Ad honorem nominis nobilis
Markku

Avatar
vilhunen
Viestit: 27
Liittynyt: 06.10.2006 22:13
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Pieksämäen ensimmäiset rippikirjat

Viesti Kirjoittaja vilhunen » 03.04.2009 22:48

Hieno juttu,että tulevaisuuden tutkijoita helpottaa! :D

Pikalukemisella,omien sukututkimusteni muistikuvistani pari pientä säätöä:

http://hiski.genealogia.fi/rk/rivit.php ... &sivu=8206
son Joseph
dr Eva
E Anna Köykötär ??


Annan sukunimi on Kähkötär.Kähkösiä löytyy nykyäänkin Pieksämäeltä,Köykönen on outo nimi.
Myös paikan nimi Sammalmäki kannattaa tarkistaa alkuperäisestä.Digitoijalla on voinut jokin lapsus sattua,sillä kyseinen paikan nimi on outo täällä.Itse olen Kyrcioby:n kannalla:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/ ... 1411/7.htm Yläkulma vasen.Paikka,jossa kyseiset henkilöt ovat asuneet,on kirkonkylän rustholli,ikiaikaisesti kirkonkylään kuulunut.

Vilhulasta:
http://hiski.genealogia.fi/rk/rivit.php ... &sivu=8212
Pehr Hämäläin
Hust. Carin Jäntze


Jos alkuperäistä luetaan tarkkaan,niin teksti on " Pehr Hämäläins hust. Carin Jänze.Siis Pekka Hämäläisen vaimo Kaarina Jäntti.Pekka lienee jo vainaa.Tulkintaani tukee,että merkintöjä on vain yhden henkilön kohdalla vaikka nimiä on kaksi:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/ ... 411/10.htm

Rakentavasti,pilkkua viilaamatta:Vilhunen,Pieksämäki

jussipuranen
Viestit: 18
Liittynyt: 26.02.2009 15:45

Re: Pieksämäen ensimmäiset rippikirjat

Viesti Kirjoittaja jussipuranen » 04.04.2009 18:51

Kiitos huomutuksesta.

Kohdassa 1 Kähkönen on ilmeisesti oikea tulkinta. En osannut hahmoittaa nimeä oikein, sillä vastaani ei ollut tullut Pieksämäeltä yhtään Kähköstä.
Korjataan

Kohta 2 on ongelmallisempi, sillä minusta Carin Jäntzen kohdalla merkinnät alkavat v 1723 kohdalta.

Jos etsitään vihittyjä, löytyy sieltä:

http://hiski.genealogia.fi/hiski/1ne359 ... vihityt+61
1722 Wilhula - Pehr Pehrss: Hämäläin p: Karin Mich:dr Knutin Ahvenis

ei Kaarina Jänttiä.

Jos etsitään hiskistä Pehr Hämäläisen lapsia löytyvät seuraavat vaihtoehdot:

16.8.1723 18.8.1723 Wilhula Pehr Pehrs: Hämäläin Karin Knutitar Johan
15.10.1724 31.10.1724 Wilhula Pehr Hämäläin Carin Knutitar Pehr
24.11.1724 Pehr Hämäläin Carin Jäntzi (Intet namn)
26.4.1727 29.5.1727 Snickarila Per Hämäläinen Carin Knutitar Pehr
27.11.1728 14.12.1728 Peer Hämäläinen Carin Jäntze Michel
5.7.1732 8.7.1732 Vehmas Pär Hämäläinen Carin Cauvitar Jacob

Seuraavasta rippikirjasta Hämäläisen Pertti löytyy Vehmaskylästä:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/ ... 11/111.htm

Minusta siinä vaimon kohdalla on ensin kirjoitettu Carin Jäntze ja Jäntzen päälle Cnutitar (Vai näenkö minä vain sitä, mitä odotan näkeväni?)

Onko oikea puoliso kuitenkin Nuutisen Kaarina?

Voisiko oikean tulkinnan kertoa joku Nuutisten tai Hämäläisten tutkija.

Jussi

jussipuranen
Viestit: 18
Liittynyt: 26.02.2009 15:45

Re: Pieksämäen ensimmäiset rippikirjat

Viesti Kirjoittaja jussipuranen » 04.04.2009 19:11

Sammalmäki

Kylän nimi Kirkonkylä/Sammalmäki ei ole minun antamani.
Se on ilmeisesti saatu Hiskistä, sellä Bertil Liperon vanhinman tyttären syntymäpaikaksi on merkitty Sammalmäki.

http://hiski.genealogia.fi/hiski/1ne359 ... tetut+1633
2.1723 6.3.1723 Sammalmäki Bertil Libero Anna Jäntzi Anna

Liperot asuivat Pieksämäen Liperonmäellä, joka on aivan Kirkonkylän vierellä (pappilan torppia?)
ehkä tuossakin Pelkkä Kirkonkylä tai Kirkonkylä/Lipero olisi parempi otsake,
Liperon mukaanottoa voisi puolustella sillä, että se esiintyy myöhemmin kylännimenä esim
http://hiski.genealogia.fi/hiski/1ne359 ... tetut+5860

Avatar
vilhunen
Viestit: 27
Liittynyt: 06.10.2006 22:13
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Pieksämäen ensimmäiset rippikirjat

Viesti Kirjoittaja vilhunen » 05.04.2009 05:28

jussipuranen kirjoitti:Sammalmäki

Kylän nimi Kirkonkylä/Sammalmäki ei ole minun antamani.
Se on ilmeisesti saatu Hiskistä, sellä Bertil Liperon vanhinman tyttären syntymäpaikaksi on merkitty Sammalmäki.
Nimi kummittelee Gikiarkiston skannauksesta alkaen.Kun katsot antamani linkin skannattua kuvaa rippikirjan sivusta,sen yläkulmassa kylän nimenä ei todellakaan lue Sammalmäki vaan Kyrckioby.Koko aukeamalta ei Sammalmäkeä löydy

Bertil Liperon pesue on kyseisellä sivulla Rusthollin torppareiksi merkitty.Missään ei vaan ole mainitaa torpan sijainnista.Koko sivuhan käsittelee rusthollari Crister Wauhkosen perhettä,työväkeä ja alustalaisia.

Avatar
vilhunen
Viestit: 27
Liittynyt: 06.10.2006 22:13
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Pieksämäen ensimmäiset rippikirjat

Viesti Kirjoittaja vilhunen » 05.04.2009 05:41

jussipuranen kirjoitti:
Kohta 2 on ongelmallisempi, sillä minusta Carin Jäntzen kohdalla merkinnät alkavat v 1723 kohdalta.

Jos etsitään vihittyjä, löytyy sieltä:

http://hiski.genealogia.fi/hiski/1ne359 ... vihityt+61
1722 Wilhula - Pehr Pehrss: Hämäläin p: Karin Mich:dr Knutin Ahvenis

ei Kaarina Jänttiä.
Onko käynyt mielessä,että Hämäläisen Pekalla Vilhulasta olisi Pekka niminen poika joka vihittiin Kaarina Knuutisen kanssa?

Pekka Hämäläinen löytyy yhtiömiehenä (bm,bolagsman) Vilhulasta jo vuodelta 1712 olevista läänintileistä.

Omat tuskansa näiden selvittämisessä on! :D

T:Vilhunen

Avatar
vilhunen
Viestit: 27
Liittynyt: 06.10.2006 22:13
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Pieksämäen ensimmäiset rippikirjat

Viesti Kirjoittaja vilhunen » 08.04.2009 11:49

jussipuranen kirjoitti:Sammalmäki

Kylän nimi Kirkonkylä/Sammalmäki ei ole minun antamani.
Se on ilmeisesti saatu Hiskistä, sellä Bertil Liperon vanhinman tyttären syntymäpaikaksi on merkitty Sammalmäki.
Tässähän joutuu oikomaan käsityksiään ja tietojaan.Kyseinen paikan nimi löytyy tosiaankin alkuperäisestä kastekirjasta.Nimenä Sammalmäki on harvinainen jo HisKinkin mukaan, jo vuonna 1731 esiintyy nimi Liparo by.

Kiitokset oikaisusta ja anteeksi vänkäys sekä tämä vastaus,olin matkoilla!

T:Vilhunen

jussipuranen
Viestit: 18
Liittynyt: 26.02.2009 15:45

Re: Pieksämäen ensimmäiset rippikirjat

Viesti Kirjoittaja jussipuranen » 15.04.2009 13:11

ericus55 kirjoitti:Pieksämäen vanhimmat rippikirjat on kirjoitettu puhtaaksi jo ajat sitten, niiden olemassaolosta vain ei ole tiedetty. Löytyy joistain kirjastoista. Minulla on esivanhempia Pieksämäella, joten tuli hankittua kopiot siitä jo vuosia sitten. Ei kannata tehdä uudestaan jo tehtyä työtä.

Ajattelin jatkaa vuosien 1735-50 rippikirjoista. Rippikirjassa on aika pahat vesivahingot ja näin tehtävä on haasteellinen. (Valmista ehkä joskus ensi talvena.)
Työtä helpottaisi huomattavasti, mikäli jollakin olisivat jo valmiiksi puhtaaksikirjoitettut rippikirjat pöytälaatikossaan ja hän suostuisi lähettämään ne minulle.


Jussi

Vastaa Viestiin