Uusi sukututkimusmetodi

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
MauriG
Viestit: 7
Liittynyt: 12.06.2008 16:40
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Uusi sukututkimusmetodi

Viesti Kirjoittaja MauriG » 20.10.2008 09:33

Sain juuri valmiiksi vuosia suunnittelemani tutkimuksen sukumme vaiheista. Olen soveltanut siinä aivan uutta metodia, ns. vapaaharkintaista todistusteoriaa, jonka uranuurtaja on ollut kanadalainen kirjailija Alice Munro. Jokin aika sitten ilmestyi niin ikään FT Liisa Lagerstamin Laukon kartanon Gabriel Kurjesta samalla menetelmällä tehty tutkimus, Laukon Herra. Tutkimus on netissä osoitteessa http://www.gronroos.info/genealogia

Avatar
Make
Viestit: 63
Liittynyt: 31.12.2006 14:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi sukututkimusmetodi

Viesti Kirjoittaja Make » 26.10.2008 14:49

Olisko tuosta vapaaharkintaisesta todistusteoriasta missään enemmän?

Tuo mainitsemasi lähde kertoo johdannossa vain, että
"Tällä tarkoitetaan, että tutkija syventyy ensin tarkasti kaikkiin asiaa valaiseviin lähteisiin. Sen jälkeen hän soveltaa harkintaansa ja koettaa niiden perusteella selvittää mikä on totta ja mikä on todella ollut tapahtumien kulku."

Eikös tämä oli aika monen sukututkimusharrastajan luonnollinen tapa? Tuosta se lähtee, mutta matkan varrella tuppaa kuitenkin myös tulemaan uutta lähdetietoa tai ehkä oikeammin omien johtopäätelmien pohjaksi syntyy idea katsoa lisää sieltä ja sieltä. Vai tarkoittaako tämä vapaaharkintainen todistusteoria, että lähteisiin perehtymisen jälkeen suljetaan silmät ja korvat kaikelta lisäinformaatiolta?
----
Ad honorem nominis nobilis
Markku

charlotta
Viestit: 18
Liittynyt: 15.07.2007 21:51
Paikkakunta: Halikko

Re: Uusi sukututkimusmetodi

Viesti Kirjoittaja charlotta » 04.11.2008 21:07

Pidemmälle en päässyt, kun hämmästyin. Mitä tarkoittaa se, että naisilla on vain Y-kromosomi ? Ns. sukupuolikoromosomeja on naisille XX ja miehillä XY - näin ainakin minulle on aikoinaan opetettu. Kertokaa ihmeessä, mikä lähde opettaa toisin, niin voin minäkin käydä päivittämässä tietoni.
--Jos tietoni ovat noin metsässä, olen varmaan väärässä siinäkin, ettei yksilön kannalta noilla mitokondrio-DNA- ja miesten siittiöiden mukana seuraavaan sukupolveen kulkeutuvilla ns. merkkareilla ole mitään oleellista merkitystä. Väestöjoukkojen osalta kylläkin.

Avatar
Make
Viestit: 63
Liittynyt: 31.12.2006 14:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi sukututkimusmetodi

Viesti Kirjoittaja Make » 06.11.2008 21:08

charlotta kirjoitti:Pidemmälle en päässyt, kun hämmästyin. Mitä tarkoittaa se, että naisilla on vain Y-kromosomi ? Ns. sukupuolikoromosomeja on naisille XX ja miehillä XY - näin ainakin minulle on aikoinaan opetettu.
Heh...noin on minullekin opetettu ja poikani opettaa asian vieläkin noin, mutta oliskohan tässä sittekin kyseessä Uusi sukupuolitutkimusmetodi eikä sukututkimusmetodi :shock: :oops:
----
Ad honorem nominis nobilis
Markku

MauriG
Viestit: 7
Liittynyt: 12.06.2008 16:40
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Uusi sukututkimusmetodi

Viesti Kirjoittaja MauriG » 13.11.2008 10:39

Hyviä kommenteja - ja varsinkin virheiden ja lapsusten oikaisuista olen tosi iloinen! He ovat täällä tänään on tehty alusta loppuun työn ohessa keväällä 2008 ja toivonkin yhteisöltä palautetta, että vähitellen saan hiottua tutkimuksen siihen malliin, että se kestäisi päivänvalon.

Vapaaharkintainen todistusteoria on käytössä lähinnä eurooppalaisessa oikeuskäytännössä. Esimerkiksi USA:ssa oikeusistuimet edellyttävät aukottomampaa näyttöä varsinkin rikostapauksissa. Googlesta saa paljon tietoa käyttämällä hakusanoja todistusteoria ja oikeustiede.

Kromosomeja ei tietenkään saisi sekoittaa. Mitähän ne YY -kromosomit olisivat? Ehkä neandertalilaisen. Kiitti oikaisusta! :D

MauriG
Viestit: 7
Liittynyt: 12.06.2008 16:40
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Uusi sukututkimusmetodi

Viesti Kirjoittaja MauriG » 22.11.2008 15:54

Liitin tutkimukseeni blogin, jossa koetan taustoittaa varsinaista tutkimusta. Koetan käydä tutkimuksessa mainituissa paikoissa ja etsiä muutakin syventävää materiaalia.

Aivan helppoa tämä ei kuitenkaan ole. Kirkkonummella suorastaan järkytyin kun kaikki 1880 vanhemmat haudat oli kai jyrätty ja otettu uusiokäyttöön. Kiskon hautausmaalla sentään oli säilytetty vanhemmatkin haudat ja hautaristit. Oli liikuttavaa nähdä henkilöiden, jotka muiden lähteiden perusteella olivat läheisiä ystävyksiä, lepäävän vierekkäin kauniilla Kiskon hautausmaalla.

Mukavaa oli myös todeta, että pankkirriliike FIM:in myynnillä rikastunut Pekka Mölsä oli hankkinut esi-isäni, tarkastaja Grönroosin virka-asunnon (1798-1824) Orijärvellä vapaa-ajan asunnokseen. Eikä edes pystyttänyt panssariaitaa puustellin ympärille, joten ikkunasta pääsi aivan hyvin kurkistelemaan. Joten jos miljonääri äkkää rasvaisen nenänjäljen lasissa, se on minun.

Helsingin Annankadulla numero 6 ei ollut enää romanttisia puutaloja, kuten Loviisan aikaan ja von Wrightin maalauksessa vaan kivitalo ja talossa tunnettu homobaari.

Seuraavaksi suunnittelen pitkää matkaa isoisäni äidinisän karkoituspaikkaan Siperiaan. Matkaa odotellessani olen tutustunut alueen armottomaan historiaan - ja jopa nykyaikaan. Istuuhan oligarkki Mihail Hodorkovski tuomiotaan samoissa maisemissa.

Parhaillaan jäljitän paria 1800 -luvun puolivälin kirjaa, joissa on autenttisia kuvauksia Nertsinskin rangaistussiirtoloista. Muutama kappale on kuulemma vielä saatavana Englannista. Referoin niitä sitten blogissani, jos onnistun saamaan ne käsiini.

Blogi on täällä: http://tarinajatkuu.blogspot.com/

Vastaa Viestiin