Rikoskirjat digitointiin?

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
Avatar
Ilpo
Viestit: 285
Liittynyt: 23.09.2006 20:29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Rikoskirjat digitointiin?

Viesti Kirjoittaja Ilpo » 29.09.2006 23:49

Rikoskirjojen saanti on ollut minusta hankalaa kun niitä ei ole jokaisessa arkistossa. Onko mitään estettä digitoida niitä?

sklehton
Viestit: 98
Liittynyt: 16.08.2006 15:50

Luultavasti ei

Viesti Kirjoittaja sklehton » 30.09.2006 23:56

Tarkoittanet seurakuntien "mustia kirjoja". Mielestäni ei, sillä samat säännökset (100v raja jne.) koskevat noita kaikkia viranomaisasiakirjoja. Usein tieto (ainakin viittaus) löytyy rippikirjoistakin.

Jos olet asiaa tarkastellut, niin onko monestakin seurakunnasta mikrofilmattu nuo mustat kirjat?

- Sami

Avatar
Ilpo
Viestit: 285
Liittynyt: 23.09.2006 20:29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilpo » 03.10.2006 20:18

Minun muistaakseni ei ainoastakaan.

Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Viesti Kirjoittaja jani » 04.10.2006 00:30

Ainakin Ikaalisten Rikosluetteloita vuosilta 1827-1892 löytyy mikrofilmiltä JK 788. Vai tarkoitatteko muita Rikoskirjoja?
----- Jani Koski -----

sklehton
Viestit: 98
Liittynyt: 16.08.2006 15:50

Rikosluettelot

Viesti Kirjoittaja sklehton » 06.10.2006 15:28

Terve!

Onhan noita rikosluetteloita ainakin mikrofilmattu ihan tuhottomasti. Kotiseurakunnastanikin löytyy filmiltä TK255 rikosluetteloita samoin kuin ripitettyjen luettelo vuosilta 1836-1891.

Joissakin seurakunnissa rikosluettelot on filmattu vielä pitkälle 1900-luvulle. Esimerkiksi sahalahdessa 1949 asti.

Tarkoititko Ilpo, että musta kirja ei ole sama kuin rikosluettelo? Olen ymmärtänyt että ripitettyjen ja rikosluettelot noin yleensä ovat liikkuneet nimellä "svarta bok".

sklehton
Viestit: 98
Liittynyt: 16.08.2006 15:50

Kiitos vinkistä

Viesti Kirjoittaja sklehton » 06.10.2006 15:29

Niin, vielä kiitos hyvästä vinkistä. En ollut tullut edes ajatelleeksi, että voisin vilkaista mitä noista luetteloista löytyy. Lisätään TODO -listalle seuraavaa arkistokäyntiä varten.

- Sami

Avatar
Ilpo
Viestit: 285
Liittynyt: 23.09.2006 20:29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Rikosluettelot

Viesti Kirjoittaja Ilpo » 09.10.2006 11:14

sklehton kirjoitti:Tarkoititko Ilpo, että musta kirja ei ole sama kuin rikosluettelo? Olen ymmärtänyt että ripitettyjen ja rikosluettelot noin yleensä ovat liikkuneet nimellä "svarta bok".
Itseasiassa en tiedä! Olen luullut, että mustilla kirjoilla tarkoitetaan Kansallisarkistossa olevia 1700-luvulla syntyneitten luetteloja.

Rikoskirjoja en ole löytänyt KA:sta niiltä paikkakunnilta, joita olen tutkinut. Muisti hämärtyy kun yritän muistella, onko missään maakunta-arkistossa ollut nähtävänä rikoskirjoja. Voi olla, että on. Rikoskirjoilla tarkoitan sellaisia kirjoja, joissa löytyy sanallinen selitys rikoksesta, josta on rippikirjassa merkintä RK 123.

sklehton
Viestit: 98
Liittynyt: 16.08.2006 15:50

Mustat kirjat

Viesti Kirjoittaja sklehton » 09.10.2006 16:57

Joo.. Siis myös SSS:n tuottamat käsinkirjoitetut historiakirjojen jäljennökset liikkuvat mustat kirjat -nimellä. Mutta jo näitä ennen oli seurakunnalla nk. mustat kirjat, joihin väärintekijät pääsivät. En tiedä oliko niissä mustat kannet, kuten SSS:n mustilla kirjoilla oli, vai onko etymologia sama kuin "mustilla lampailla" ja "mustamaalaamisella".

Käsittääkseni mustissa kirjoissa pitäisi olla ainakin mainittuna itse rikos, sen tekijä, ja koska puhuttelu/ripittäminen on tapahtunut. Kirkkohan oli oleellinen osa oikeusjärjestelmää rangaistusten toimeenpanevana entiteettinä myös maallisissa rikoksissa. En tiedä, oliko seurakunnilla sitten erikseen laajempia - rikoksia seikkaperäisesti selostavia - kirjallisia tuotoksia.

Käräjäoikeuksien konseptituomiokirjathan sellaisia ovat.

- Sami

Avatar
tarlaa
Viestit: 27
Liittynyt: 09.10.2006 17:06
Paikkakunta: Turku

Re: Mustat kirjat

Viesti Kirjoittaja tarlaa » 09.10.2006 17:31

Moikka,

tässä sivu erään seurakunnan Swart Bokista näytillä.
http://gamma.nic.fi/~dmaeval/sb.jpg

Ylivarovainen kun oon, saksin pari suikaletta pois....

terv
tarja
****

Avatar
tiitus
Ylläpitäjä
Viestit: 231
Liittynyt: 08.08.2006 22:20
Paikkakunta: Pöytyä, Finland

Re: Rikoskirjat digitointiin?

Viesti Kirjoittaja tiitus » 09.10.2006 17:52

Ilpo kirjoitti:Rikoskirjojen saanti on ollut minusta hankalaa kun niitä ei ole jokaisessa arkistossa. Onko mitään estettä digitoida niitä?
En usko että noiden digitointiin liittyy mitää ongelmia, tosin raja pitää olla tosiaan vähintään se 125 vuotta.

-timo-

sklehton
Viestit: 98
Liittynyt: 16.08.2006 15:50

Re: Mustat kirjat

Viesti Kirjoittaja sklehton » 10.10.2006 17:43

tarlaa kirjoitti:Moikka,

tässä sivu erään seurakunnan Swart Bokista näytillä.
http://gamma.nic.fi/~dmaeval/sb.jpg

Ylivarovainen kun oon, saksin pari suikaletta pois....

terv
tarja
Moi!

Tuo on siis yhtäkuin ripitettyjen luettelo vai rikosluettelo? Oletko onnistunut päättelemään sen sisällöstä jotakin? Voiko sieltä hyvällä tuurilla löytää aviottoman lapsen isän ripityksen vai pelataanko siinä vaan hyvällä päättelyllä (aika, paikka, tilaisuus, rangaistus)?

Avatar
tarlaa
Viestit: 27
Liittynyt: 09.10.2006 17:06
Paikkakunta: Turku

Re: Mustat kirjat

Viesti Kirjoittaja tarlaa » 10.10.2006 19:41

sklehton kirjoitti: Tuo on siis yhtäkuin ripitettyjen luettelo vai rikosluettelo? Oletko onnistunut päättelemään sen sisällöstä jotakin? Voiko sieltä hyvällä tuurilla löytää aviottoman lapsen isän ripityksen vai pelataanko siinä vaan hyvällä päättelyllä (aika, paikka, tilaisuus, rangaistus)?
Hei,

näissä on varmaan seurakunta- ja pappikohtaisia eroja, mimmoisen sisältöisiä ns. Svartbokit ovat. Jotkut kirjasivat suoraan rippikirjaan pitkiäkin selvityksiä, samaten historiakirjoissa tapaa lisämerkintöjä, eikä erillistä Svartbokia pidetty lainkaan.

Tässä esimerkkitapauksessa on rippikirjan perässä muutama kymmen sivua otsikolla Svartbok, ja näyttää olevan muutakin kuin ripityksiä, eli kuvauksia rikoksista pitkiäkin sellaisia. Tässä toinen sivu jossa enemmän tavaamista
http://gamma.nic.fi/~dmaeval/011.jpg

Itse en ole näitä katsellut kuin satunnaisesti, näyttäisi että tässä kirjassa on kyllä kirjattu miehillekin Lönskaläge-rapsuja, mutta suoranaisesti ei ole nimetty toista osapuolta. On esim. samalle rk slle viite sekä Qpllä että seuraavalla rivillä mieshenkilölle ja päivämäärät osuvat aika liki.
Ja sitten näyttää olevan myös merkintöjä "gift" , mutta jos biologista isyyttä haetaan niin ei sekään vielä varma näyttö ole. ...

terv tarja
********

Vastaa Viestiin