Mistä mikrokortit ??

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
Avatar
Viinka
Viestit: 85
Liittynyt: 11.08.2006 20:10
Paikkakunta: Joutseno

Mistä mikrokortit ??

Viesti Kirjoittaja Viinka » 27.09.2006 19:33

Olen aloittelija tässä sukututkimus hommassa. Onnistuin saamaan vanhan mikrokortinlukulaitteen kotiini ja ajattelin nyt kysellä miten olette hankkineet mikrokortteja ?

Olen käsittänyt että niitä voisi myös ostaa maakunta-arkistoista ?!?

Saako kirjaston kautta lainattuja kortteja tuoda kotiin vai onko käyttö sallittu vain kirjaston koneilla ?

Neuokaahan viisammat minut oikeille järkeville poluille...
:roll:
-Kaisa-


**Suvut joita tutkin : Rissaset, Kåhlmannit, Foudilaiset**

sklehton
Viestit: 98
Liittynyt: 16.08.2006 15:50

Korttien hankinta

Viesti Kirjoittaja sklehton » 27.09.2006 20:33

Mikkelin maakunta-arkistosta, jonne kyseinen palvelu on keskitetty. Tilaaminen onnistuu sähköpostilla:

http://www.narc.fi/Arkistolaitos/mma/mikrofilmaus.htm

Mistä onnistuit kortinlukijan saamaan?

Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Viesti Kirjoittaja jani » 27.09.2006 20:34

Hei Kaisa,

Kirjastoon kaukolainattuja kortteja ei voi viedä kotiin.

Kortteja voi ostaa Mikkelin maakunta-arkistosta.
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/mma/mikrofilmaus.htm

Muistathan, että kortit eivät ole tasalaatuisia ja varsinkin konvertoidut kortit saattavat olla erittäin vaikeasti luettavia.

Onnea sukututkimuksellesi!
----- Jani Koski -----

Avatar
Viinka
Viestit: 85
Liittynyt: 11.08.2006 20:10
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Viinka » 27.09.2006 20:49

Olin käymässä Hankasalmella anoppilassa, kun tuli mieleeni kysäistä laitetta paikallisesta pankista ja sieltähän se löytyi ! En ole päässyt vielä kokeilemaan kun ei ole kortteja mitä lukea, mutta näyttää ainakin kaikki lamput vielä toimivan... :)

Kiitokset vaan vastauksista molemmille. Muistelinkin että jostain niitä kortteja saa tilattua, mutta arvelin että kaikki maakunta-arkistot toimittaisivat niitä. Täytyy ilmeisesti kuitenkin tutkia ennakkoon hyvin tarkkaan mitä kortteja tarvitsee,ennen kuin tilaa itselleen ettei tarvitse montaa sataa korttia ottaa... :D
-Kaisa-


**Suvut joita tutkin : Rissaset, Kåhlmannit, Foudilaiset**

Avatar
Viinka
Viestit: 85
Liittynyt: 11.08.2006 20:10
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Viinka » 27.09.2006 21:09

..niin ja korjausta sen verran, että en aivan vain saanut konetta, jouduin hieman maksamaankin... :P
-Kaisa-


**Suvut joita tutkin : Rissaset, Kåhlmannit, Foudilaiset**

sklehton
Viestit: 98
Liittynyt: 16.08.2006 15:50

Itse laitteesta

Viesti Kirjoittaja sklehton » 28.09.2006 07:18

Terve!

Joo, tarkoitin saada verbillä lähinnä merkitystä hankkia. Itse olen kysellyt kelan toimistoista ja muutamasta muusta paikasta, mistä nyt voisi kuvitella tuollaisen löytävänsä. Pankkeja en ole kiusannut. Pitäisi varmaan kysyä. Alkavat olla ilmeisesti menneen talven lumia monissakin paikoissa, joissa niitä on perinteisesti käytetty.

Muistan joskus 80-luvun puolivälin paikkeilla naapurikylän kirjakaupassa olleen mikrokortinlukijan, jolla saattoi selata kustantajien mikrokorteilla toimittamia kirjaluetteloita. Eivät taida enää näin toimia :)

Toisaalta, aion vielä lähitulevaisuudessa aktivoitua digitoijana, joten luotan siihen, että jollakin aikavälillä tarvitsemani kirjat löytyvät täältä digiarkistosta.

Avatar
Viinka
Viestit: 85
Liittynyt: 11.08.2006 20:10
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Viinka » 28.09.2006 08:38

Juu, kirjakaupat kyllä käyttivät näitä aiemmin, ei enää. Itse sain ensikosketuksen koneeseen työskennellessäni alan liikkeessä. Meillä konetta käytettiin vielä -90 luvun lopullakin.

Kannattaa kokeilla niitä pankkeja, eteenkin pienten paikkakuntien pankkeja !
-Kaisa-


**Suvut joita tutkin : Rissaset, Kåhlmannit, Foudilaiset**

Avatar
tiitus
Ylläpitäjä
Viestit: 231
Liittynyt: 08.08.2006 22:20
Paikkakunta: Pöytyä, Finland

Viesti Kirjoittaja tiitus » 28.09.2006 12:58

Hei Kaisa!

Vähän asian vierestä, mutta kun tutkit Kainuun sukuja, niin oletko jo liittynyt keskustelu ryhmään?
Sieltä voi saada hyviä vinkkejä.

http://groups.yahoo.com/group/kainuunsuvut/

Terv. Timo

Avatar
Viinka
Viestit: 85
Liittynyt: 11.08.2006 20:10
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Viinka » 28.09.2006 13:04

Kiitoksia vain vinkistä! Siinä ryhmässä en olekkaan vielä mukana...
-Kaisa-


**Suvut joita tutkin : Rissaset, Kåhlmannit, Foudilaiset**

Avatar
Ilpo
Viestit: 287
Liittynyt: 23.09.2006 20:29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilpo » 29.09.2006 23:47

Tuotatuota... Onko kukaan miettinyt sellaista, että mikrofilmikortteja ostanut sukututkija lainaisi toiselle sukututkijalle niitä? Näin ei sellaisen kertaluonteista tutkimusta varten tarvitsisi ostaa omia mikrofilmikortteja... Vai onko niin, että sitä haluaa palata tarkistelemaan tietoja yhä uudelleen ja uudelleen...?

Avatar
tiitus
Ylläpitäjä
Viestit: 231
Liittynyt: 08.08.2006 22:20
Paikkakunta: Pöytyä, Finland

Viesti Kirjoittaja tiitus » 30.09.2006 06:34

Ilpo kirjoitti:Tuotatuota... Onko kukaan miettinyt sellaista, että mikrofilmikortteja ostanut sukututkija lainaisi toiselle sukututkijalle niitä? Näin ei sellaisen kertaluonteista tutkimusta varten tarvitsisi ostaa omia mikrofilmikortteja... Vai onko niin, että sitä haluaa palata tarkistelemaan tietoja yhä uudelleen ja uudelleen...?
Kyllähän niitä paljon lainaillaan ja myydäänkin.
Melko iso osa varmaan kuitenkin kaukolainaa filmejä/kortteja kirjastoon, se ei tule niin kalliiksi. Ja tietty nykyään moni jo digitoi ne samalla jos mahdollisuus on. :)

-timo-

Avatar
Viinka
Viestit: 85
Liittynyt: 11.08.2006 20:10
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Viinka » 30.09.2006 09:00

Itse olen myös miettinyt samaa asiaa... olen lähinnä etsinyt paikkoja missä joku möisi vaikka ylimääräisiä mikrokortteja.
Itse varmaan haluaisin pitää ainoastaan sen kortin mistä oikea tieto löytyisi, mutta ylimääräisistä olisin valmis luopumaan.

Vai onkohan mahdollista tilata arkistosta kortteja siten, että mainitsee kylän mitä etsii ?? Luulempa vaan että ei ole mahdollista joten aina tulee paljon ylimääräisiäkin kortteja...

Olen valmis ostamaan Iisalmen ja Pielaveden rippikirjoja ainakin jos jostain löytyy !
-Kaisa-


**Suvut joita tutkin : Rissaset, Kåhlmannit, Foudilaiset**

Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Viesti Kirjoittaja jani » 30.09.2006 09:11

Kyllä löytyy Mikkelissä luettelot korttien sisällöistä. Voit tilata esimerkiksi tietyn kylän kaikki kortit jne. Tosin taitaa olla luettelot vaan kylän tarkkuudella. Luetteloita voi myös ostaa valitsemalla tilauslomakkeessa kohdan "Tilataan mikrokorttikohtaiset luettelot 0,45 € / sivu + ALV". Tämä siis vain jos sellaisen haluaa itselleen. Saattaa auttaa, jos seurakunta on vieras tai kortteja on paljon.
----- Jani Koski -----

Avatar
Viinka
Viestit: 85
Liittynyt: 11.08.2006 20:10
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Viinka » 30.09.2006 09:17

No sittenhän kaikki onkin paljon helpompaa !

Minulla kun oli käsitys, että sen Mikkelin maakunta-arkiston internet-sivujen luettelo mikrokorteista on tarkin mitä on saatavilla.

Laitankin heti listan tilaukseen !

Näin sitä aina viisastuu kun avaa suunsa listoilla... Kiitoksia vastauksista ! :P
-Kaisa-


**Suvut joita tutkin : Rissaset, Kåhlmannit, Foudilaiset**

Vastaa Viestiin