Gustaf Ulenius, Loviisa

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
mickey
Viestit: 13
Liittynyt: 22.11.2006 16:12
Paikkakunta: Sipoo

Gustaf Ulenius, Loviisa

Viesti Kirjoittaja mickey » 03.12.2007 23:58

Suvussa kerrotaan että aikanaan 3 veljestä tulivat Tanskanmaalta, Baltian maiden kautta Suomeen. Olivat kuulemma ulaaneja, jonka johdosta em. sukunimi olisi mainittu Ulenius. Tarkkaa aikamäärettä tälle ei ole, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin puhutaan 1700-luvusta ja vamaankin lähinnä sen loppupuolesta.
Ym. Gustaf o synt. 1791 rippikirjojen mukaan ja löytyy Loviisasta mm v.1810 manttaalikirjasta jolloin hän on räätälinopissa. Vuonna 1811 hän pääsee ripille (20-vuotiaana!) . Lokakuussa 1811 hän muuttaa Sipooseen ja tämän jälkeen olen selvittänyt naimisiinmenot ja lapset jne.
Kysymys kuuluu; mistäköhän hänet voisi löytää ennen vuotta 1810. En ole vielä päässyt tutkimaan lastenkirjoja, mutta tuskin häntä sieltä löytää. Enkä ole löytänyt sopivaa Gustafia syntyneenä lähialueelta, enkä sillä sukunimellä mistään Suomesta. Voitaisiinko olettaa, mikäli hän on ulaanina tominut, että 1808-09 sota on hänet Suomeen tuonut. Mistä siinä tapauksessa voisi löytää tietoja.
Kaikki muutkin vinkit ovat tervetulleita.

Lopuksi kiitos kaikille jotka pitävät sivustoa pystyssä ja jotka jaksavat skannata kirkonkirjoja,
t:pi mickey

marhaminta
Viestit: 317
Liittynyt: 02.07.2007 12:40

Viesti Kirjoittaja marhaminta » 07.12.2007 11:54

Jos rippi- tai lastenkirjoista ei löydy patronyymiä tai syntymäpaikkaa, on vielä toivoa löytää tieto muista asiakirjoista. Porvoosta tai Sipoosta voisi löytyä esim. muuttokirja. Gustaf on ehkä ottanut sukunimen käyttöön vasta käsityöläiseksi ryhtyessään, jolloin syntyneistä häntä ei vielä Uleniuksena löydy.

Pitäjänkäsityöläiseksi valitsemisesta voi löytää vahvistuksen käräjäpöytäkirjoista. Siinäkin saatetaan mainita, onko ehdokas oman kylän poikia.

mickey
Viestit: 13
Liittynyt: 22.11.2006 16:12
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja mickey » 07.12.2007 14:04

Kiitos vinkeistä.

Minulla on kyllä tilauksessa lastenkirjat, mutta en ole niitä vielä saannut.

Muuttokirjojakin olen selaillut, mutta tajusin vasta että ne pitänee etsiä kohdeseurakunnan tiedoista...

Pitäjänräätäliksi hän tuli Sipoossa ja vasta muutaman vuoden siellä oltuaan, mutta ehkä siinä yhteydessä voisi olla maininta mistä hän on lähtöisin. Täytyy kaivella.
Micke

mickey
Viestit: 13
Liittynyt: 22.11.2006 16:12
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja mickey » 17.12.2007 23:27

No, niinhän siinä kävi että lastenkirjoista löytyi vastaus. Sipoostahan hän tuli oikein patronyymin (Henriksson)kera. Myös hänen veljensä (Jonas Ulenius) meni Loviisaan pari vuotta aiemmin. Hänen avullaan löysin mahdollisen isän, sillä Gustafia ei sittemmin löytynyt historiankirjoista, lastenkirjoista Sipoossa kylläkin ja siellä maininta hänen menostaan Loviisaan.
Ja minne palasí Sipooseen - no totta kai samaan taloon mistä oli lähtenytkin.
Micke

oobu
Viestit: 3
Liittynyt: 15.10.2006 23:32
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja oobu » 17.02.2008 22:23

Hei!
Olen törmännyt samaan ongelmaan. Gustaf Uleniuksen vanhemmista en ole löytänyt tietoa mistään. Syntymävuodesta 1791 löytyy maininta, mutta missä Gustaf on syntynyt? Olen yrittänyt Oulun seudulta, jossa Uhleniuksia on, mutta tuloksetta. Mainitsit, että patronyymin mukaan isä voisi olla Henrik. Tiedätkö talon, jossa Gustaf on asunut? Rippikirjoissa mainitaan vain Paipis, Snickars tai Handverkare. Onko kyseessä sama talo, jossa Gustaf asui avioiduttuaan Maria Juliana Ahlin kanssa?
Olisin kiitollinen lisätiedoista.

Oobu

mickey
Viestit: 13
Liittynyt: 22.11.2006 16:12
Paikkakunta: Sipoo

Paipis Snickars

Viesti Kirjoittaja mickey » 18.02.2008 00:48

Gustaf on syntynyt Snickars-talossa 1791. Historiankirjoissa hänen syntymästä ei ole merkintää, mutta lastenkirjoissa hän esiintyy. Tästä pääset hänen vanhempiensa ja isovanhempiensa jäljille; http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/ ... 04/270.htm . i Henric Andersson s. 1754 ja ä Lena Hinrics:dr s.1759 sekä ii Anders Mattsson s. 1709 ja iä Anna Anders:dr s.1726.
Minulla on vielä hyvinkin puolitiessä Anders Mattssonin sisarusten sekä jälkeläisten etsintä.

Snickarsin talo jaettiin 1700-luvun lopulla veljesten Anders ja Henric kesken, näet merkinnät RK:ssa. Henricin talon nimeksi tuli sittemmin Svarfvarvs (sorvaaja , nikkarin kaveriksi...). Svarfvars joutui ulkopuolisen suvun haltuun n. 1800-luvun puolivälissä. Snickars on edelleen saman suvun hallussa, nimellä Less.

Vastaus varsinaiseen kysymykseesi: Gustaf ja Maria muuttivat ilmeisesti Pohj.Paippisiin sillä siellä vaikuttivat heidän jälkeläisensä räätäleinä vielä 1900-luvulla.
Micke

oobu
Viestit: 3
Liittynyt: 15.10.2006 23:32
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja oobu » 19.02.2008 19:20

Kiitoksia paljon tiedoista! :D

Oobu

mickey
Viestit: 13
Liittynyt: 22.11.2006 16:12
Paikkakunta: Sipoo

Re: Gustaf Ulenius, Loviisa

Viesti Kirjoittaja mickey » 08.04.2008 20:23

Hei Oobu, vieläkö käyt foorumilla?
Laitoin vähän aikaa sitten yksityisviestin.

terv,
Micke

oobu
Viestit: 3
Liittynyt: 15.10.2006 23:32
Paikkakunta: helsinki

Re: Gustaf Ulenius, Loviisa

Viesti Kirjoittaja oobu » 29.04.2008 15:13

Moi

Järjestelmänuudistus on arvaten hukannut yksityisviestin jonnekin, joten voisitko toistaa viestisi.
Oobu

mickey
Viestit: 13
Liittynyt: 22.11.2006 16:12
Paikkakunta: Sipoo

Re: Gustaf Ulenius, Loviisa

Viesti Kirjoittaja mickey » 17.05.2008 19:59

Lähetin jo pari viikkoa sitten.
Micke

Lace
Viestit: 3
Liittynyt: 28.06.2008 11:06

Re: Gustaf Ulenius, Loviisa

Viesti Kirjoittaja Lace » 30.06.2008 22:28

Hei Mickey, Oobu ja Marhaminta! Tämäpä on mielenkiintoinen yllätys!

Olisipa kiva tietää missä vaiheessa olette Gustaf Uleniuksen tiimoilta.

Ko. henkilö on sama jota itse olen pähkäillyt jo muutaman vuoden ja aina on jämähtänyt samaan, missä ovat Gustafin vanhemmat, syntymäaika ja paikka. Loviisan ja Porvoon seudun Ulenius, Olenius, Uhlenius nimet ovat olleet suurennuslasin alla.

Pitkään olen lukenut Sipoon historiaa ja toivonut löytäväni sieltä pienen johtolangan. Kirjassa kerrotaan ettei vanhaa karttaa ole ko.alueelta. Kirjan kuvauksen mukaan aloin hahmotella kuvaa talojen sijainnista, miten ne ovat silloin sijoittuneet Bybron sillan läheisyyteen. Snickarsin talon paikka kuvaillaan kirjassa ja nykyisestä kartasta katsoessa saa jonkinlaisen käsityksen talon sijainnista. Pyöräretkeä jo suunnittelin lähimaastoon, parikymmentä km.
Tänne digiarkiston keskustelusivuille kuukkeli kuljetti, etsiessäni Snickarsin taloa. Ällistyin ja hämmästyin suuresti tästä Gustaf Ulenius ketjusta, että on muitakin samassa tilanteessa olleita.

Varmasti olette jo edenneet kuka mihinkin suuntaan. Olisi kiva tietää miten tämä Gustav meihin kuhunkin liittyy. Itse olen hänen poikansa jälkipolvia.

Toivottavasti piipahdatte paikalla.

mickey
Viestit: 13
Liittynyt: 22.11.2006 16:12
Paikkakunta: Sipoo

Re: Gustaf Ulenius, Loviisa

Viesti Kirjoittaja mickey » 01.07.2008 07:44

Hei Lace!

Ja kiitos viestistäsi.

Olen nyt "kesälomalla" sukututkimusasioista, enkä vähään aikaan ole asioita pähkäillyt. Talvisin harrastan enemmänkin.

Itse olen Gustafin vanhimman pojan jälkeläinen, paljasjalkainen Sipoolainen ja pikkuhiljaa kaikki Sipoolaiset kuuluvat "sukuuni". Sitä se sukututkimus teettää.

Snickarsin talon aikaisia vaiheita en ole varmasti pystynyt selvittämään, esim sitä missä talo sijaitsi. Minulla on täällä myös muita tutkimuksen kohteita, esim kotikyläni Martinkyläan talot. Ehkä ensi talvena perehdyn siihen tarkemmin. Snickarsin nykyisen talon paikan tiedän kyllä ja varmaan sinäkin. Se on ilmeisesti tyhjillään (mikä on harmi) tai sitä asustaa vanha neiti yksinään. Maat on vuokralla. Snickarsin ensimmäisen jaon tuloksena oli myös Hafversbacka, joka sijaitsee Järvenpään suuntaan Bybron kohdalta noin 2-3 km juuri ennen joen ylitystä - Hafversbackantien varrella. Oletko muuten huomannut että SAY on digitoitu nyt myös Sipoon osalta?

t, Micke
Micke

Lace
Viestit: 3
Liittynyt: 28.06.2008 11:06

Re: Gustaf Ulenius, Loviisa

Viesti Kirjoittaja Lace » 01.07.2008 10:23

Huomenta Mickey!

Kiitos nopeasta vastauksestasi, nyt päätäni huimaa nämä uudet ajatukset. Olen niin kauan etsinyt Gustafia etten tätä todeksi uskoa saata.

Sekosin sinne Loviisaan tosissani, löysin sieltä 1700- luvun alkupuolella eläneen bagare Johan Oleniuksen ja kuvittelin juuria sinnekin, mutta Gustafia en saanut yhdistetyksi mitenkään. Jonaksenkin löysin, mutten osanut yhdistää Gustafiin. Taukoakin olen pitänyt ja melkein jo luovuttanut ja taas aloittanut, niin on vaivannnut mieltä.
Ulenius-Olenius ja Uhlenius tms. nimet ovat tulleet tutuiksi ympäri Suomen.

Pähkäilen ja ihmettelen edelleen miten ja mistä osasit Gustafin syntymän löytää, se kyllä kiinnostaa todella.

Tietoni Snickarsin talon paikasta ovat vain mielikuvitukseni tuotetta Sipoon historian kirjasta, piirtelin paperille, liekö sinne päinkään. Tarkoitus oli houkutella Järvenpäästä serkkuni pyöräretkelle ko.maisemiin. Olisipa tosiaan mukava piipahtaa oikeassa paikassa, tai ainakin lähellä, jospa sitten ensi kesänä oikealla paikalla.

Olen tosiaan Gustafin pojan Carl Fredrikin --> pojan Frans Alexanderin--> pojan, pojan tyttö. Olisikohan jotenkin noin lyhyesti, vaikken ihan tyttönen enää.

Jotain käsityöläisen verta minullakin taitaa suonissani virrata. Monesti olen ihmetellyt miksi jo nuorena viihdyin kangaskaupoissa, suunnittelin kankaista ja väkersin jotain käsilläni. Muistan kun lapsena ompelin nukeille ja esittelin valmista tuotosta, vanha renki Konttinen kysyi joka kerta "tuliko tuppi vai toronen" vieläkin hymyilyttää..... tosin ei minusta räätäliä tullut, ei sinnepäinkään. Edelleen kankaat ovat lähellä sydäntäni ja suunnittelen, silmää olis, mutta taito puuttuu, silti ompelen ja neulon omaksi huvikseni.

Äidin puolelta olen Keski-Suomesta ja siellä tutkailen 1700-luvun puolessa välissä, epäselvät kirkonkirjat alkavat ja esi-isä hukkui järveen, kuka?
Välillä olen vaipunut epäuskoon sielläkin.

Jopas suku laajeni kertaheitolla. Olen ollut siinä uskossa, että sukuni on pieni ja vain muutama taivaltaa täällä.
Kyllä tietojen vaihto kiinnostaa, kuten arvaatkin.
Suon sinulle nyt ansaitun kesäloman, enkä kysele tällä erää enempää, vaikka mieli tekisi.......no, jos kuitenkin kysyn, mistä sen Gustafin syntymän, mistä se löytyy, pitäis ihan itse nähdä.....

Tutkailen kesänaikana SAY sivustoja ja koetan saada näitä isän puolen sukujuttuja vähän kasaan.

Hyvää kesälomaa t. Lace / nauha, nyöri

Lace
Viestit: 3
Liittynyt: 28.06.2008 11:06

Re: Gustaf Ulenius, Loviisa

Viesti Kirjoittaja Lace » 03.07.2008 21:07

Mickeylle vielä suuret julkiset KIITOKSET !

Tuskin olisin omin voimin taitanut selvittää Gustafin syntymää ja vanhempia, moneen vuoteen jos koskaan.

Myös Ylläpidolle suuret kiitokset tämän hienon Foorumin toiminnasta! Kuka uskoisi, että ensi lukemalla löysin kauan etsimäni esi-isän.

Hyvää ja leppoisaa kesää kaikille t. Lace

Vastaa Viestiin