Entäs uskonnollinen "vakaumus"

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
Kaisa Nurhonen
Viestit: 728
Liittynyt: 07.03.2010 15:56

Entäs uskonnollinen "vakaumus"

Viesti Kirjoittaja Kaisa Nurhonen » 05.11.2011 16:16

Isäni suku asuu Karttulan kunnan (nyk. Kuopion) Karttulan kylällä, joka ajautui kirkkoriitaan 1920-luvulla, kun palaneen kirkon tilalle rakennettiin kirkko Syvänniemen kylälle. Mitenkäs minä merkitsen, että näitä sukulaisia en ole sen kummemmin kaivellut, kun ovat kirkkoriidan vuoksi muuttaneet vapaaseurakuntaan tai eronneet kirkosta? Oman lähisukuni olen selvittänytkin, osa on liittynyt takaisin ev. lut seurakuntaan ja osasta on onneksi ollut tieto, milloin ovat kuolleet vapaaseurakunnan jäsenenä tai lapsenlapset ovat antaneet tarvittavat tiedot. Minulla on sellainen käsitys, että sukututkimukseen ei merkitä poliittista tai uskonnollista vakaumusta. Olen antanut itselleni kertoa, että vapaaseurakuntaan liittyneet eivät olleet muuta kuin näennäisesti vapaakirkkoon kuuluvia. Kysymys oli enemmänkin paikallispolitiikasta (Syvänniemellä asui kansanedustaja) kuin uskonnollisista kysymyksistä. Jätänkö tiedon huomiotta?