iPad ja sukutukimusohjelmat

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
evakon lapsi
Viestit: 7
Liittynyt: 18.03.2011 18:59

iPad ja sukutukimusohjelmat

Viesti Kirjoittaja evakon lapsi » 23.03.2011 22:18

Hei, olen uusi jäsen, joten saatan kysellä pöhköjä. Onko kellään kokemusta My Heritage -ohjelmasta? Kannattaako sitä käyttää, vai hommaanko jonkin maksullisen kotimaisen ohjelman. Entä toimivatko ohjelmat iPadissa, jonka ostoa harkitsen?

Avatar
tiitus
Ylläpitäjä
Viestit: 231
Liittynyt: 08.08.2006 22:20
Paikkakunta: Pöytyä, Finland

Re: iPad ja sukutukimusohjelmat

Viesti Kirjoittaja tiitus » 24.03.2011 09:55

Tunnustan ettei ole kummastakaan kokemusta, mutta ei tuo heritage korvaa oikeaa sukututkimus ohjelmaa ollenkaan, vaan
kun sukuohjelmalla tallentaa tutkimukset itselleen, niin voi gedcom tiedostona viedä tietojaan nettiin muiden näkyville.
iPad ei taida korvata tietokonetta ja luultavasti on vaikea löytää siihen ohjelmia..?
Kertokoon ne lisää joilla on kokemusta. :)

Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Re: iPad ja sukutukimusohjelmat

Viesti Kirjoittaja jani » 24.03.2011 15:33

Itse olin koekäyttäjänä ohjelmalle Families (löytyy iTunes-kaupasta):
http://itunes.apple.com/us/app/families ... mpt=uo%3D4

Jos olen oikein käsittänyt, niin ohjelmaa kehitellään edelleen. Jokainen joutuu itse päättämään onko se tuon 15 dollarin (en tiedä mikä hinta on Suomen iTunesissa, 15 euroa?) arvoinen. Mutta ainakin testeissä toimi ihan hyvin sekä iPod touchilla, iPhonella ja iPadilla. Itse testasin sitä ainoastaan iPodilla.

Kyseessä on melko riisuttu versio Lecagy Family Tree -ohjelmasta, joten se ei välttämättä sisällä kaikkia haluttuja ominaisuuksia (joita iPod jne ei varmaankaan pystyisi edes pyörittämään).
----- Jani Koski -----

evakon lapsi
Viestit: 7
Liittynyt: 18.03.2011 18:59

Re: iPad ja sukutukimusohjelmat

Viesti Kirjoittaja evakon lapsi » 24.03.2011 16:49

Kiitos vastauksista. Seuraavaksi pitää sitten päättää, mitä ohjelmaa alkaa käyttää. Tarkoitukseni on tehdä sukukirja. Jos teillä on vinkkejä, niin antaa tulla!

Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Re: iPad ja sukutukimusohjelmat

Viesti Kirjoittaja jani » 24.03.2011 18:11

Families-ohjelmassa ei ymmärtääkseni ole raportointi-ominaisuuksia, joten se ei liene paras ratkaisu jos sukukirja on tarkoitus tehdä. En tiedä toimisiko esim. Sukujutut iPadilla. Sen saa kyllä Mac-koneissa toimimaan, mutta tarvitsee Virtual-PC:n. Voit yrittää kokeilla demon toimivuutta:
http://www.sukujutut.fi/sukujut/index.htm

Tuon Familiesin "emo-ohjelman" pitäisi toimia Macillä Bootcamp, Parallel tai Fusion -ohjelmien avulla. Taaskaan en tiedä toimiiko iPadilla. Ilmaisversion ohjelmasta voi ladata täältä:
http://www.legacyfamilytree.com/DownloadLegacy.asp

Tai suomenkielisen beta-version täältä:
http://www.legacysuomi.com/index.htm
----- Jani Koski -----

sandspe
Viestit: 4
Liittynyt: 27.01.2007 18:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: iPad ja sukutukimusohjelmat

Viesti Kirjoittaja sandspe » 24.03.2011 20:49

Minulla on iPhone ja siinä Families. PC:llä on Lexacy ja noita tietoja voi synkata molempiin suuntiin jos vain on sama versio ohjelmasta käytössä (Varmaan 7.3 uusin). Legacyssä on varsin kattavat raportointi etc. ominaisuudet. Kannattaa tutustua ensin demo versioon ja jos pitää hankkia sitten täysi versio.
Sama Families pitäisi toimia myös iPad:llä.
Pete

Avatar
Swanfoth
Viestit: 67
Liittynyt: 13.12.2006 18:28

Re: iPad ja sukutukimusohjelmat

Viesti Kirjoittaja Swanfoth » 25.03.2011 00:21

iPad on niin tuore tuote, että vielä ei kannata tehdä turhan pitkälle meneviä johtopäätöksiä erikoisohjelmien saatavuudesta.
Toisaalta iPad kevyenä olisi kätevä tiedonkeräyslaitteena arkistoissa.
Aineiston julkaisun voisi sitten hoitaa muunkinlaisilla laitteilla ja ohjelmistoilla, kunhan tieto on siirrettävässä muodossa kuten GEDCOM.
Tilanne iPadilla voi olla ihan toinen kun aineistoa on tarpeeksi julkaisua varten. Tässä vaiheessa riittää ohjelman tallennusominaisuudet.

Avatar
tiitus
Ylläpitäjä
Viestit: 231
Liittynyt: 08.08.2006 22:20
Paikkakunta: Pöytyä, Finland

Re: iPad ja sukutukimusohjelmat

Viesti Kirjoittaja tiitus » 25.03.2011 07:56

Itsellä on jo pitempi kokemus mini läppäristä (samsung) ja olen sen huomannut käteväksi mm.
arkistoissa, kuvauksissa jne. ja se toimii melkein yhtä hyvin kuin "oikeakin" kone ja mikä
tärkeintä täydellä akulla se toimii jopa 8h ilman virtaa. Kone on vaimon ainoa kone ja
siinä toimii sekä ulkoinen näyttö, että videotykkikin. Hintaa oli alle 300 euroa.
En tiedä olisko tällaisesta i tuotteiden korvaajana..?

Vastaa Viestiin