Aatamit sukupuussa

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
marpunen
Viestit: 4
Liittynyt: 14.02.2010 23:53

Aatamit sukupuussa

Viesti Kirjoittaja marpunen » 03.06.2010 17:29

Tutkimassani Pulkkisten suvussa on Aatameita joka oksalla. Mahtaako kukaan tutkia samoja Pulkkisia kuin minä, Pieksämäen jakam. srk. Hällinmäki 6 ja Tikkalanmäki 9, Virtasalmella? Siellä kulkee rinnakkain kaksi sukukuntaa, ja heillä on käytössä samat etunimet, yleisimmin Adam.
Ei ole perhettä, jossa ei olisi Adam-nimistä poikaa. Nyt olen ymmällä, kun minulla on jo 3 kpl v. 1799 syntynyttä Adam Pulkkista, mutta juuri lopetin turhautuneena syntyneitten selailun, sillä ei ole digiarkistossa eikä Hiskissä ainoatakaan sinä vuonna syntynyttä. Pitäisi löytää varma tieto näiden poikien vanhemmista. Löytämistäni merkinnöistä en pysty nyt liittämään heitä mihinkään perheeseen. Kirkonkirjojen päivmäärissä on sen verran huolimattomia merkintöjä, että voin hyvin arvata, että olen lukenut jonkun päivämäärän väärin, mutta olen nyt jumiutunut tähän ongelmaan.
Onko kohtalotovereita? :cry:

TapaniKoo
Viestit: 409
Liittynyt: 16.11.2009 19:50
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aatamit sukupuussa

Viesti Kirjoittaja TapaniKoo » 04.06.2010 20:21

Hei Marpunen!
Rippikirjoihin on Aatami Pulkkisille laitettu syntymävuodeksi 1799, mutta tieto tuskin pitää paikkaansa.
Pieksämäen Tikkalanmäessä syntyi 11.2.1798 Aatami Juho Aataminp Pulkkinen, joka Hiskiin on saanut etunimet Joh. Wilh., mutta kyllä lastenkirjoista näkyy, että kyse on Adam Johan Pulkkisesta. Hänen isänsä kuoli ja äiti Helena Sikanen avioitui Matti Suhosen kanssa. Aatami avioitui 1826 Anna Liisa Väisäsen kanssa.
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/ ... 15/100.htm

Toinen Aatami, jolle 1799 vuotta tarjotaan, syntyi 23.1.1800 ja hänen vanhempansa olivat Hiskin mukaan:
*23.1.1800 26.1.1800 Tickal. David Pulckin Anna Suhoin Adam
Tämä Aatami Davidinp Pulkkinen avioitui Regina Purasen kanssa.

Kuka on sitten se kolmas Aatami, sillä häntä en onnistunut vielä löytämään.
Terveisin Tapani

jussipuranen
Viestit: 18
Liittynyt: 26.02.2009 15:45

Re: Aatamit sukupuussa

Viesti Kirjoittaja jussipuranen » 05.06.2010 21:11

Hei

On myös Joroisten Kumpuisissa 23.6.1799 syntynyt Adam Pulkkisen l. Flycht'n ja Lena Sikasen poika Adam.

Aatami meni ensin naimisiin Anna Elisabet Väisäsen kanssa ja sitten Katariina Suhosen kanssa.
Oli torpparina Hällinmäessä. (rk 1827-37 s 97 Hällinmäki 5 torpparit)

Jussi

TapaniKoo
Viestit: 409
Liittynyt: 16.11.2009 19:50
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aatamit sukupuussa

Viesti Kirjoittaja TapaniKoo » 06.06.2010 09:20

Kylläpä Jussi teki oivallisen löydön Joroisista!
Nyt tarttee perua aikaisempi arveluni, ettei 1799 vuonna syntyneitä Aatami Pulkkisia ollut Pieksämäellä.
Näin asian nyt arvelisin olleen tuon Joroisissa syntyneen Aatamin kohdalla:
Isä: Aatami Paavonp Pulkkinen s. 31.7.1773 Tikkalanmäki, k. noin v. 1806 (25.7.1806???) Hellimäki
Äiti: Helena Yrjöntr Sikanen s. 1770 Tikkalanmäki 3
Aatami ja Helena vihittiin Pieksämäellä 19.11.1796.
Lapset:
Anna Kustaava s. 5.6.1796 Tikkalanmäki
Johan Vilhelm s. 11.2.1798 Tikkalanmäki, kuoli lapsena
Adam Johan s. 23.6.1799 Joroinen, Kumpuis
Paavo s. 23.5.1802 Tikkalanmäki, kuoli lapsena

Aatami Paavonp Pulkkinen oli jääkäri ja hänen sotilasnimensä oli Flykt. Hänen vanhempansa olivat Paavo Pulkkinen ja Anna Jäppinen. Helena Sikanen avioitui leskenä Matti Suhosen kanssa. Helenan vanhemmat olivat Jöran Sikanen ja Wendla Rissanen. http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/ ... 420/56.htm
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/ ... 420/55.htm

Aatami Juho Aataminp Pulkkinen avioitui Anna Liisa Väisäsen kanssa 1826 ja Kaarina Suhosen kanssa 1840.
Joten vielä jäi puuttumaan se kolmas vuonna 1799 syntyneeksi arveltu Aatami Pulkkinen Pieksämäeltä...
Pulkkisten perheissä näyttää vakiona olleen Aatami, Taavetti ja Paavo.

jussipuranen
Viestit: 18
Liittynyt: 26.02.2009 15:45

Re: Aatamit sukupuussa

Viesti Kirjoittaja jussipuranen » 06.06.2010 11:26

Hei

>Aatami Paavonp Pulkkinen oli jääkäri ja hänen sotilasnimensä oli Flykt. Hänen vanhempansa olivat Paavo Pulkkinen ja Anna Jäppinen.

Tässä olen ilmeisesti mennyt metsään. Minä olen tulkinnut, että vanhemmat ovat Adam Pulkkinen ja Anna Kaisa Wulf.
Vastaavasti olen merkinnyt 31.7.1773 syntyneen Aatamin puolisoksi Wendla Pehrsdr Markkasen s 22.2.1784.

Voisinko saada viitteen, jonka perusteella voisin korjata omat päätelmäni.

Jussi

TapaniKoo
Viestit: 409
Liittynyt: 16.11.2009 19:50
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aatamit sukupuussa

Viesti Kirjoittaja TapaniKoo » 06.06.2010 14:01

Hei Jussi
Ei ole varmaa, onko sinun tiedoissasi mitään korjattavaa, sillä minulla on perusteena Aatamin vanhempien valinnalle pelkästään Hiskin merkintä vihityistä 19.11.1796. Siinä kun luki että Aatami Paulinp Pulkkinen avioitui, niin minähän uskoin. Rippikirjojen epäselviksi luonnehdittavat merkinnät eivät mitenkään tue tuota päätelmääni. Aatameita on ollut todella useita ja nyt ei ihan helpolla eikä ihan äkkiä voi sanoa, onko vihkitiedossa oleva maininta patronyymista oikea.
* 19.11.1796 Tickalanm: bds: Adam Paul: Pulckin bd:dt: Helena Georg: Sikain Tickalanm:

Siihen toiseen Pulkkinen - Markkanen tapaukseen palaan heti, kun olen hiukan tutkaillut asiaa.
Terveisin Tapani 65

TapaniKoo
Viestit: 409
Liittynyt: 16.11.2009 19:50
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aatamit sukupuussa

Viesti Kirjoittaja TapaniKoo » 06.06.2010 15:27

Pieksämäellä vihittiin 15.11.1801 torpparin poika Aatami Pulkkinen ja piika Wendla Markkanen:
* 15.11.1801 Tickalanmäki trp s Adam Pulkin pg Wendl. Petri Makain Sarkaniemi
Huomiota kiinnittää, että nyt avioitui torpparin poika eikä se ole sama kuin vuonna 1796, jolloin talollisen poika Aatami Pulkkinen vihittiin.
Kyllähän vihittyjen luettelossa digikuvaa katsellen lukee patronyymina 1796 Pauli, mutta nyt muiden tietojen valossa tuntuu, että merkintä on virheellinen. Seuraava rippikirjan sivu rk 1804-14 kertoo, että leski Anna Jäppinen 1736 - 1803 asui torppari Adam Pulkkisen ja (miniänsä?) Wendla Markkasen torpassa. Aatamille on annettu syntymävuosi 1773. http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/ ... 14/292.htm

Pieksämäen kirkonkirjat ovat 1800-luvun alussa ja 1700-luvun lopussa sitä luokkaa, että niitä ei voi suositella pikalukuna luettaviksi, kuten olin tehnyt. Tarkemman lukemisen jälkeen pidän Jussin vanhemmuustietoja aivan oikeina ja Pieksämäen kirkonkirjoja vaikealukuisina. :wink:

Se toinen Aatami Taavetinpoika Pulkkinen, s. 1799 rk:n mukaan, jolle on äidiksi arveltu Anna Suhonen, s. 1750, tulee olemaan mukava pähkinä purtavaksi. Joroisilla toki vihittiin 9.12.1798 Anna Suhotar Pulkkisen kanssa, mutta mutta. Oliko sulhanen David Adaminp vai oliko hän Adam Pulkkinen? Rippikirjassa sanotaan Davidin syntymävuodeksi 1770 ja Anna Suhosen syntymävuodeksi 1750. Hiskissä olevat kasteluettelosta poimitut äidin ikätiedot puhuvat sen puolesta, että Anna Suhonen voisi olla vaikkapa 1772 syntynyt - tai niillä main!
Kyllä pulukkisissa tutkimista piisaa!
Terveisin Tapani (joka hiukkasen harjoitteli aiheen parissa...)

marpunen
Viestit: 4
Liittynyt: 14.02.2010 23:53

Re: Aatamit sukupuussa

Viesti Kirjoittaja marpunen » 08.06.2010 20:56

Iltaa hyvät Pulkkisten tutkijat!
Olen tuntenut itseni kovin tumpeloksi näitten Aatamien kanssa, mutta sieluani suuresti virkistää, että muillakin on tulkintavaikeuksia, niin että en ole yksin ulalla.
Anna Suhoin ja David Pulkkinen, (1750 ja 1770) ovat niin huolellisesti rippikirjoihin kirjatut, että vaikea on olla uskomatta. Mutta olisiko Annan esikoinen syntynyt Annan ollessa 49 vee? Se piti minua epätietoisuudessa pitkään.
Mutta sitten olen löytänyt toisen David Pulkkisen ja Anna Suhosen. Tämän Davidin vanhemmat ovat Adam Pulkkinen ja Anna Kaisa Wulff, Tikkalanmäki 9.
Tämä David syntyi 25.12.1773 Tikkalanmäessä, Anna Suhonen Joroisissa v. 1771. (Olen kyllä ollut epäileväinen Joroisista haetun Annan vuoksi. Olen kirjoittanut muistiinpanoihini: "Tarkistettava vielä, onko David tosiaan hakenut Annan Joroisista, kun Hällinmäki 5:ssäkin olisi ollut samanikäinen ja -niminen morsian. Hiskin mukaan Joroisissa ei ole v. 1771 syntynyttä Anna Suhosta.")

Näiden lapsi Adam on muistiinpanoissani s. 24.6.1799, mutta Tapani Koo arveli ensimm. viestissään, että s. päivä onkin 23.1.1800. Otan kiitollisena vastaan tämän tiedon.

Asiaa on mutkistanut se, että paikkakunnalla on kaksi Pulkkisten sukukuntaa, joista toiset ovat talollisia, toiset torppareita. Ne "toiset" ovat mm. Hällinm. 5:ssä, kuten jo mainittiinkin jossakin viestissä. "Minun" Pulkkisissa ei ole sotilasnimeä Flykt.

Regina Purasen puolisot aiheuttivat minulle päänvaivaa, kun ensim. oli David Davidinp. Pulkkinen (1778-1824) mutta toisen pson Adamin (1799) isännimeä ei ole merkitty.

Olen saanut sukututkija Erkki Mäen tutkimuksesta "Pieksämäen pitäjän Siikamäen Hänniset" otteen, mutta vain Pulkkisia koskevat sivut, koko tutkimus on tietääkseni Mikkelin maakunta-arkistossa.
Mäki sanoo, että Reginan II pso Adam on s. 22.1.1799, ja on David Pulkkisen (1774-1828) ja Anna Suhosen poika.(Joroisten Annan!)
Huom. eri vuosiluku kuin minun tiedoissani. - Pieksämäen jakamattoman seurakunnan kirkonkirjojen kirjoittaja ei ole ollut kovin tarkka päivämäärissä, ja siitä nämä sotkut varmaan johtuvatkin. Ilmeisesti olemme saaneet tiedot eri lähteistä.
Kun Adameja on sellainen määrä, niin olisi papille itselleenkin ollut helpompaa tietää kenelle Adamille ja Annalle lapsia syntyi!

Mitä enemmän näitä etsiskelee, sitä suurempi on hämmennys.

Kiitokset teille, kun olette olleet kiinnostuneita. Sanokaapa vielä, mistä se ensimmäinen Påhl Pulkin (1642-1737) Tikkalanmäkeen ilmestyi!

TapaniKoo
Viestit: 409
Liittynyt: 16.11.2009 19:50
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aatamit sukupuussa

Viesti Kirjoittaja TapaniKoo » 08.06.2010 22:14

Nämä Pulkkiset vaativat vielä tutkimisen jälkeenkin tutkimista!
Lainaus: Näiden lapsi Adam on muistiinpanoissani s. 24.6.1799, mutta Tapani Koo arveli ensimm. viestissään, että s. päivä onkin 23.1.1800. Otan kiitollisena vastaan tämän tiedon.
Todellakin arvelin alussa, että vaikka rippikirjassa selvästi lukee syntymäaika 24.6.1799, niin eihän siihen voi luottaa, kun ei Pieksämäellä ole tuolloin Adamia syntynyt. Mutta nyt olen jo toista mieltä. Kun kerran Joroisista löytyy tuollainen syntyminen, niin vahvasti voi epäillä, että rippikirjaan on päässyt oikean Aatamin kohdalle oikea syntymäaika. Tämäkin on taas teoriaa ja hypoteesi ja olettamus.
Minä en sattunut löytämään sitä toista samat nimet omaavaa pariskuntaa David Pulkkinen - Anna Suhonen, vaikka yritin etsiä. Niinpä en osannut yhdistää Hiskissä olevia äidin ikätietoja ja Anna Suhoselle annettua syntymävuotta järkevällä tavalla.
Kerrassaan olet Marpunen löytänyt sellaisen apajan, josta riittää saalistamista pitkäksi aikaa,
arvelee Tapani

jussipuranen
Viestit: 18
Liittynyt: 26.02.2009 15:45

Re: Aatamit sukupuussa

Viesti Kirjoittaja jussipuranen » 18.06.2010 21:46

Hei

Pieksämäen rippikirjan päivämäärissä on paljon epätarkkuuksia. Kun lukuja siirretään kirkonkirjasta toiseen, luku tulkitaan ehkä väärin tai katsotaan väärältä riviltä.
Usein peräkkäisiä rippikirjoja vertaamalla saattaa jopa nähdä, missä virheellinen merkintä on syntynyt.

Eräs suhteellisen usein vastaantullut ilmiö on se, että rippikirjassa ja Hiskissä (syntyneissä) syntymäajoissa on yhden vuoden ero. (Onko vuodenvaihden merkitty huonosti syntyneiden luetteloon?)
Ei siis pidä tuijottaa tarkoilta näyttäviin päivämääriin, vaan tarkastella mielummin perheitä. Kuka on kenen lapsi? (tässäkin on tietysti joskus virheitä)

Ja sitten Aatameista.

Joroisissa on Anna Suhonen s 12.4.1775 rippikirjassa 1795-07 s 74 Järvikylä Riihilahti merk Gift til Pieksämäki 1798.
Vastaavasti Hiskin vihityissä on 9.12.1798 Pexämäki Bd.s. Adam Pulkin Anna Suhotar Savunemi

Olen arvellut, että tässä sulhasen nimen David asemasta on kirjoitettu vahingossa Davidin isän Aatamin nimi. Sopivaa Aatamia en ole Pieksämäeltä löytänyt. Onko joku?

Jussi

suloinen
Viestit: 26
Liittynyt: 25.02.2011 19:21

Re: Aatamit sukupuussa

Viesti Kirjoittaja suloinen » 05.03.2011 12:04

Tulee mieleen, että aviottomia lapsia on kutsuttu Aataminpojiksi. Voiko tällä selittää tilannetta?

HPulukkinen
Viestit: 1
Liittynyt: 03.03.2014 22:03

Re: Aatamit sukupuussa

Viesti Kirjoittaja HPulukkinen » 12.03.2014 22:33

Vieläkö Pulukkisten tutkijoita on työn touhussa.
Olen omassa suvussa päätynyt myös Tikkalanmäki 9 Pål:iin
mutta en ole vielä ihan varma tulkinnoistani.
Olen lähtenyt Hällinmäki 6:ssa asuneesta 6.8.1840 syntyneestä Aatamista.
Tikkalamäkeen on haettu vaimoja Joroisista että onkohan
tämän ensimmäisen Pål jälkiä sinne päin

terv HPulukkinen

Vastaa Viestiin