Suomen Asutuksen Yleisl. nimien jalkeisten kirjainten merkit

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
890
Viestit: 6
Liittynyt: 02.12.2006 03:35
Paikkakunta: Kalifornia

Suomen Asutuksen Yleisl. nimien jalkeisten kirjainten merkit

Viesti Kirjoittaja 890 » 06.12.2006 03:36

Olen uusi jasen. Tietokoneeni ei kirjoita noita suomalaisia kirjaimia. Asun Kaliforniassa.

Minulla olisi kysymys ja olisin kiitollinen jos kuka osaisi tahan vastata. Olen tutkimassa Rautalammin, Kuopion laanin Suomen Asutuksen Yleisluetteloa. Siina on nimien jaljessa kirjaimia joista useimmat ovat selvia kuten: h=hustru=vaimo, dr=dotter=tytar, br =veli, ea = leski jne.

Naista kahdesta minulla ei ole aavistustakaan mita ne tarkoittaisivat. Kt miehen nimen jaljessa ja er naisen nimen jaljessa.

En tieda tuliko tama viesti kirjoitettua oikaan paikkaan vai ei, mutta jos joku tahan tietaisi vastauksen olisi kiva.

Terveisin,
Eila Williams

Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Viesti Kirjoittaja jani » 06.12.2006 07:40

Hei Eila,

Oletko tutustunut tähän sivuun?
http://www.genealogia.fi/hakem/say5s.htm

Nuo lyhenteiden merkitykset ovat tosin ruotsiksi, mutta listasta lienee muuten apua.

Kt on siis knekt eli nihti.
Er-merkintää ei listasta löydy. Voitko antaa jonkin esimerkkisivun tuosta merkinnästä, niin voisin miettiä sille ratkaisua?
----- Jani Koski -----

Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Viesti Kirjoittaja jani » 07.12.2006 11:03

Kiitos vastauksesta! Nyt minulla on koko luettelo noista lyhennyksista.
Kiitos! Mika on nihti? Joskus nayttaa etta Kt on talon pojan nimen takana
ja joskus en tieda onko Kt sukua vai ei?

Tassa on attachment=liite siita er. Toivottavasti tulee perille selvana.
Se er on bottom right hand corner and I have the er circeled.
Kiitos paljon, Eila Williams
Hei Eila,

Tuohon sähköpostiin vastaaminen lähettää viestin ylläpidolle, tosin tällä kertaa se tuli oikeaan osoitteseen, kun minä niitä luen. Tulevaisuudessa kannattaa vastata tänne foorumille, niin oikea henkilö nökee vastauksen silloinkin.

Liite tuli perille, kiitoksia siitä. Sanoisin, että nuo ympyröidyt merkinnät ovat kuitenkin "sr" eli syster, sisko.

knekt (knecht) / nihti, jalkaväen sotamies etenkin 1600-luvulla. Aiemmin "palvelija" / infantry soldier especially in 17th century, before that, male servant
(lähde: http://www.saunalahti.fi/hirvela/histor ... 20a-k.html)

Vastaan tuohon toiseen viestiisi kohta. Siirrän tämän ketjun muuten tuonne sukututkimuksen alle, kun tänne voivat kirjoittaa vain jäsenet. Tuolla toisella puolella pääsevät muutkin kirjoittamaan.
----- Jani Koski -----

890
Viestit: 6
Liittynyt: 02.12.2006 03:35
Paikkakunta: Kalifornia

Viesti Kirjoittaja 890 » 08.12.2006 02:55

Olen hyvin kiitollinen pikaisesta ja asiallisesta vastauksesta. Itsekin ajattelin heita sisaruksiksi,mutta en osannut sita kirjainta s:aksi katsoa. Kiitos.
Eila Williams

Vastaa Viestiin