Webbisivujen taulukot css:ksi

Suomen Sukuhistoriallisen Yhdistyksen toimintaan ja nettisivuihin liittyvät keskustelut.
Avatar
Ilpo
Viestit: 287
Liittynyt: 23.09.2006 20:29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Webbisivujen taulukot css:ksi

Viesti Kirjoittaja Ilpo » 29.10.2006 03:16

Olen tutkinut SSHY:n webbisivuja (ja muutellutkin jo niitä :lol: ) ja tullut siihen tulokseen, että ne ovat html-rakenteellisesti aika monimutkaisia. Html-elementillä table on asemoitu tekstejä sivulle.

Webbisivujen ylläpito olisi helpompaa, jos näitä taulukoita muutetaan css-määrityksiksi. Jos css on huono esimerkiksi siinä suhteessa, että näkyykö se samanlaisena erilaisilla näytöillä ja laitteilla, niin tähän sopii vastata. Tai jos joku asia vaatii nimenomaan tablen käytön sivuilla.

Jos täältä löytyisi muutama aikaa omistava osaaja projektinomaiseen rupeamaan muuntaa yhdistyksen webbisivut css-pohjaisiksi ja todennäköisesti samassa rytäkässä php-tuetuiksi, niin siitä voi ilmoittaa tänne. "Makutuomareitakin" tarvitaan, vaikka sivustojen ulkoasua ei ole tarkoitusta muuttaa millään tavalla. Ne ovat hyvät!

Tämä koskee staattisia sivuja. Dynaamiset sivut on sitten asia erikseen.

Avatar
Ilpo
Viestit: 287
Liittynyt: 23.09.2006 20:29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilpo » 02.02.2007 00:46

Olen tehnyt digitoinnin ohjeista testimielessä teknisesti yksinkertaistetut sivut. Katsojalle ne ovat suunnilleen samanlaisia kuin aiemmat.

Verratkaa alkuperäisiä ja uusia.

Uudet ovat siis html-koodiltaan paljon yksinkertaisemmat ja niiden päivitys on helpompaa.

Sivulle tulee aikanaan ohjeet FileZilla-ohjleman käytöstä, jonka saa Windowsille ja Macintoshille. Ehkä myös Linuxille, jos joku siihen sitä tarvitsee. Suomensin torstaina sen suomenkieliseksi ja toivon mukaan suomennettu tulee jakeluun lähiaikoina.

Avatar
tiitus
Ylläpitäjä
Viestit: 231
Liittynyt: 08.08.2006 22:20
Paikkakunta: Pöytyä, Finland

Viesti Kirjoittaja tiitus » 02.02.2007 09:15

Kiitos Ilpo!

Mielestäni tässä mennään oikeaan suuntan :wink:

Itse teen html:n kaikki käsin jatkossakin.... :roll:

-timo-

Avatar
Ilpo
Viestit: 287
Liittynyt: 23.09.2006 20:29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilpo » 03.02.2007 03:11

Tuossa se css:n vahvuus tulee siinä, että voi yhdellä määrittelyllä yhdessä paikassa vaihtaa koko sivuston tyylin ja muutos tulee jokaiselle sivulle kerralla.

Valikkojen kokeulut jäivät hiukan kesken kun en saanut mielestäni tarpeeksi hyvää / näyttävää jälkeä. Kokeilen nitäkin vielä kun aika antaa periksi.

Sitten jossain vaiheessa on se suuri H-hetki: koko sivusto vaihdetaan uudeksi tai sitten ei. Ulkonäköltään todennäköisesti aika vähän muuttuvana.

Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Viesti Kirjoittaja jani » 03.02.2007 11:37

Vähän tuo ulkomuoto on vielä hiomaton. Siitä keltasesta väristä pitää ainakin päästä eroon. :)

Tärkeintähän olisi nähdä miten sivu käyttäytyy sen valikon kanssa (sitten kun ehdit saamaan sen valmiiksi). Sivujen toiminta on kuitenkin ensisijaisesti tärkeintä, ulkonäkö tulee sitten vasta toisena. Onko uusia sivuja muuten testattu muilla selaimilla?

Ehdotin tuossa irkissä, että voitaisiin laittaa koko saitti php-sivuina ensin tuonne sivustolle toiseen kansioon (esim www digiarkisto org/uusi/), mutta siinä taitaisi olla hirveästi työtä. Olisi ollut kiva saada ihmisten mielipiteitä "valmiista" tuotoksesta, näitä yksittäisiä sivuja on vaikea arvioida käytettävyyden kannalta.

Minä olen päivittänyt noita nettisivuja tekstieditorilla WinSCP:n kautta, joten taulukot eivät minua haitanneet. Näitä uusia sivuja en kyllä osaa enää päivittää. Noita php-sivuja en kyllä muiden toimien ohella ehdi enää opiskella, joten sivujen ylläpito jää sitten jonkun toisen henkilön harteille.

Kiva, että jaksat miettiä parannuksia sivustoon! Olisi kiva kuulla myös jäsenistöltä ja vierailta kommenttejä näistä uusista sivuista, sen takia siirsin tämän viestiketjun jäsenosiosta tuonne kaikille avoimelle foorumille.
----- Jani Koski -----

Avatar
Ilpo
Viestit: 287
Liittynyt: 23.09.2006 20:29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilpo » 07.02.2007 15:49

jani kirjoitti:Siitä keltasesta väristä pitää ainakin päästä eroon. :)
Ööh.. Minun selaimessani se näyttää kutakuinkin samanlaiselta kuin aiempi kullan värinen pieni kehys. Saa sen pois hyvin yksinkertaisesti.

En näe uutta php-rakennetta monimutkaisena. Itseasiassa sivu voi olla aika yksinkertainen ja kutsuttavassa header-osassa sitten tehdään suurin osa määrityksistä.

Valikon voin laittaa tässä jonain päivänä.

Kiitos kommenteista. Niiden puute on ollutkin yksi syy, miksi en ole sivuja tehnyt eteenpäin. Sivuston kopioiminen /uusi/ hakemistoon on ollut mielessä. Aiemmin polkuasetuksissa oli jotain outoa, mutta asiaa voi kokeilla uudelleen.
jani kirjoitti:Minä olen päivittänyt noita nettisivuja tekstieditorilla WinSCP:n kautta, joten taulukot eivät minua haitanneet. Näitä uusia sivuja en kyllä osaa enää päivittää.
Ymmärtääkseni se vain helpottuu. Mutta ehkä on paras ettei tehdä uudistuksia...? :)

Vastaa Viestiin