merkistövirhe

Suomen Sukuhistoriallisen Yhdistyksen toimintaan ja nettisivuihin liittyvät keskustelut.
kyllikki
Viestit: 281
Liittynyt: 12.08.2006 20:46
Paikkakunta: Kemijärvi

merkistövirhe

Viesti Kirjoittaja kyllikki » 05.12.2008 18:12

Neuvoa kysyisin.

Kun eilen tuli kokouskutsu sähköpostiin, siinä olivat ää:t ja öö:t muuttuneet eri merkeiksi. Tänään tuli uusi ja aivan oikean näköinen.

Kysymykseni sivuaa tuota merkistövirhettä. Minun ystävälle lähettämäni sähköpostit ovat joskus muuntuneet samanlaisiksi. Mistähän se mahtaa johtua. Viestiä lukiessa sieltä löytyvät sanat multipart mime-viesti. Mitähän se tarkoittaa? Teenkö viestiä kirjoittaessani jonkun virheen vai koneeniko tekee kepposia?

Tulisin ikionnelliseksi, jos jollakin olisi aikaa vastata.

Suurkiitokset jo nyt

Kyllikki

Avatar
JaskaS
Viestit: 2416
Liittynyt: 03.11.2006 01:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: merkistövirhe

Viesti Kirjoittaja JaskaS » 05.12.2008 21:53

Hei,

Ei tämä varmaan mitään suoranaisesti auta, mutta ehkä joku osaa jatkaa.
Eilinen viesti näkyi olleen Unicode (UTF-8) merkistön mukainen, muttei sitä ollut viestin otsikkotiedoissa mainittu. Vastaanottajalla se näkyy silloin oikein vain jos tuo merkkikoodaus on valittu tai uudempi sähköpostiohjelmaversio hallitsee asian automaattisella tunnistuksella.
Tämänpäiväisessä taas oli näemmä käytössä Western ISO-8859-15, joka mainitaan otsikkotiedoissa, jolloin vastaanottava ohjelmisto osaa valita oikean tulkinnan noista öökkösistä.

Itselläni Thunderbird 2.0.0.18 ja Auto-Detect Universal ruksattuna (sori, mutta mulla on engl.kielinen ohjelma käytössä), jolloin ongelmaa ei ole enää näkynyt aikoihin.

Lähettäessä ehkä vielä varmin valinta useimmille vastaanottajille on Western ISO-8859-1. Ehkäpä joku osaa auttaa sinua ja ystävääsi yhdenmukaistamaan käyttämissänne ohjelmissa tuon merkistövalinnan...

:) Jaska

Avatar
Make
Viestit: 63
Liittynyt: 31.12.2006 14:47
Paikkakunta: Tampere

Re: merkistövirhe

Viesti Kirjoittaja Make » 07.12.2008 22:22

JaskaS kirjoitti: Itselläni Thunderbird 2.0.0.18 ja Auto-Detect Universal ruksattuna (sori, mutta mulla on engl.kielinen ohjelma käytössä), jolloin ongelmaa ei ole enää näkynyt aikoihin.
Mulla on sama ohjelma suomenkielisenä ja tuo asetus on siis Näytä - merkitökoodaus - tunnista automaattisesti - yleinen.

Ja jos silti käy niin, että teksti on hepreaa niin valinnat sitten Näytä -merkistökoodaus -> esim.- juuri Jaskan mainitsemat Länsimainen ISO-8859-15 tai UTF-8. Ja niin teksti muuttuu. Joskus näin käy myös joissain nettisivuissa. Silloin ainakin Firefoxissa samat temput, niin alkaa skandit näkymään oikein. Mä silti mikään asiantuntija ole, mutta noin oon oppinut kantapääni kautta :wink:

kyllikki
Viestit: 281
Liittynyt: 12.08.2006 20:46
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: merkistövirhe

Viesti Kirjoittaja kyllikki » 08.12.2008 09:02

Huomenet,

Kiitoksia hyvistä neuvoista JaskaS ja Make! Tuo suomenkielinen kannusti minua heti kokeilemaan. Löysin paikan hieman erilaisena (internet explorer) ja kokeilin automaattista - muutti nämäkin tekstit hebreaksi. Toiminnon peruuttaminen ei auttanut. Kokeilin sitten UTF-8 ja onnistui. Nyt odottelen, pysyvätkö meilit oikeannäköisenä. Se hebrea ei ollut joka lähetetyssä meilissä, vaan silloin tällöin, eikä koskaan saapuvissa paitsi jos oma lähettämäni oli jätetty malliksi, että mikä on. En saanut selvää, johtuiko muutos meilien vai päivien määrästä. Saapuvissa meileissä muuttui hebreaksi eka kerran sshy:n kokouskutsu.

Kantapään kautta minäkin olen paljon oppinut - pähkäilen joskus useita päiviä ja kokeilen eri vaihtoehtoja. Jossakin vaiheessa ratkaisu löytyy.

Laajakaistayhteyttä eivät Soneran pojat saaneet pelaamaan ja luovuttivat. Maksut kyllä perittiin, mutta apua en saanut. Pari viikkoa hain ratkaisua lähes yötä päivää ja lopulta löysin. Soneran tietoturva oli liian raskas - yksi osa aiheutti yhteyden katkeamisen. Kun sitten poistin koko tietoturvan ja asensin eri tietoturvan, asia korjaantui.

Paljon olen kysellyt teiltä forumilaisilta neuvoja ja apua olen saanut. Kiitos vielä kerran teille kaikille. Kiitokset myös Etelä-Pohjanmaan suuntaan monista hyvistä neuvoista koneen käytössä ja sukututkimuksen teossa sekä tallennusohjelman käytössä.

Terveisin Leena

Avatar
Make
Viestit: 63
Liittynyt: 31.12.2006 14:47
Paikkakunta: Tampere

Re: merkistövirhe

Viesti Kirjoittaja Make » 08.12.2008 18:49

kyllikki kirjoitti: Tuo suomenkielinen kannusti minua heti kokeilemaan. Löysin paikan hieman erilaisena (internet explorer) ja kokeilin automaattista - muutti nämäkin tekstit hebreaksi. Toiminnon peruuttaminen ei auttanut. Kokeilin sitten UTF-8 ja onnistui.
Terveisin Leena
Joo kyllä näyttää IE:ssä käyvän niin, että jos oikein näkyvän nettisivun olessa avoimena muuttaa merkistön automaattiseksi, niin muuttaa ns. hepreaksi. Mikä onkaan Leena sähköpostiohjelmasi. Internet Explorerin mukana tullut Outlook Express vai esim. Office(2003 tai 2007) -paketin mukana tullut Outlook? Minulla on tuon Thuderbirdin ohella koneessa MS Office Outlook 2007 -sähköposti jonka avulla voisin kokeilla merkistöjen toimivuutta.

Mutta joka tapauksessa, jos joskus sinulle tai muille tulee ongelmaksi, että posti ei näy kunnolla, niin ratkaisu löytyy aina tuolta Näytä - Merkistökoodaus (tai vastaavat) takaa.
----
Ad honorem nominis nobilis
Markku

Avatar
Make
Viestit: 63
Liittynyt: 31.12.2006 14:47
Paikkakunta: Tampere

Re: merkistövirhe

Viesti Kirjoittaja Make » 08.12.2008 19:07

kyllikki kirjoitti: Se hebrea ei ollut joka lähetetyssä meilissä, vaan silloin tällöin, eikä koskaan saapuvissa paitsi jos oma lähettämäni oli jätetty malliksi, että mikä on.

Terveisin Leena
Äshhhh... no nyt vasta luin tarkemmin. Ongelma on siis sinun lähettämissäsi viesteissä. Nyt sinun täytyy oman sähköpostiohjelmasi (mikä se sitten lieneekään) työkaluissa/asetuksissa mennä katsomaan lähtevien asetuksia. Sinulla on siellä todennäköisesti UFT8 -koodaus joka aiheuttaa vastaan ottajalle tuon MIME-merkinnän. Muutapa itselläsi kirjoitettavien viestien koodaus "länsimaiseksi (ISO)" Ohjelmasta toiseen nämä vähän vaihtelevat. Thuderbirdiä sinulla ei edellisistä viesteistä päätellen ole, joten esim. Outlook2007 pitää mennä Työkalut - Asetukset - Sähköpostin muoto - ja siellä painaa kansainväliset asetukset painiketta ja krusia siitä "valitse lähtevien viestien koodaus automaattisesti" (ja varmuudeksi tuon alapuolelta valitse siellä pudotusvalikosta ensisijaiseksi valinnaksi tuo Länsimainen (ISO).

Toivottavasti tämä auttoi, koska todellakin eri ohjelmilla ja saman ohjelman eri versioilla nuo Asetusvalinnat ovat hieman erilaisia. Mutta yritä hakea vain viestien kirjoituksen asetuksista merkistökoodaus ja valitse automaattinen tai länsimainen (ISO).

Selaimen (Internet Exploder esim.) merkistökoodausten vaihto ei vaikuta sähköposteihin, vaan vain nettisivujen teksteihin.

t. Markku
----
Ad honorem nominis nobilis
Markku

kyllikki
Viestit: 281
Liittynyt: 12.08.2006 20:46
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: merkistövirhe

Viesti Kirjoittaja kyllikki » 08.12.2008 23:39

Kiitos Make!

Vieläkö jaksat katsoa sähköpostitietojani?

Käytössäni on Microsoft Office Student and Teacher Edition 2003, sähköpostiosoite Soneran - @pp.inet.fi

Katsoin niitä asetuksia ja mielestäni ne olivat juuri niinkuin neuvoit (minulla luki vain länsieurooppalainen ISO)

Onko tämä kohta oikein? "Käytä luotaessa muotoa HTML" Lähettelen aina joskus kuviakin.

Ruksi on myös kohdassa "Muokkaa sähköpostiviestejä Microsoft Office Word 2003:lla". Onko OK?

Ruksia ei ole kohdassa "Lue RTF-muotoiset viestit Microsoft Office Word 2003:lla". Onko OK?

Toista vuotta vanha pöytäkone, Windows XP, F-Secure, Soneran laajakaistaliittymä

Kannettavani on hieman nuorempi, n. 1,5 vuotta, samat ohjelmat. Sähköpostin merkistövikoja ei ole tainnut olla, en ainakaan muista.

Thuderbird oli aivan outo sana minulle.

Minulla on sähköpostiosoite myös Saunalahden @netti.fi. Siinäkään en muista tavanneeni merkistövikaa.

Sori, että näin monta kysymystä. Ymmärrän kyllä, jos haluat jo sanoa, ettet enää jaksa neuvoa.

Kiitoksia vieläkin!

Leena

Avatar
Make
Viestit: 63
Liittynyt: 31.12.2006 14:47
Paikkakunta: Tampere

Re: merkistövirhe

Viesti Kirjoittaja Make » 09.12.2008 11:20

Hei,

Kyllä minusta nuo ovat kaikki oikein.

"Ruksia ei ole kohdassa "Lue RTF-muotoiset viestit Microsoft Office Word 2003:lla". Onko OK?"


Tuokin on ihan OK, mutta silti se kannattaa kruksata. Nimittäin jos joku lähettää sinulle .rtf -muotoisen liitetekstin (eli tehty millä tahansa tekstikäsittelyohjelmalla ja tallennettu muotoon .rtf) se ei avaudu sinulle automaattisesti woordiin, vaan joudut tallettamaan ja hakemaan sen erikseen. Siis kannataa kruksata vaikkei liity tähän puheena olevaan ongelmaan.

Varmaan tuo merkistöasia on nyt jostain ihan pienestä kiinni jota en hoksaa, koska hankin juuri kuukausi sitten MSOffice2007 version ja sen asennuksessa tuo 2003 versio hävisi koneelta, enkä pääse katsomaan. Mutta ongelmahan on pieni. Ja itse asiassa koska se virhe näkyy vain sinun lähettämissäsi viesteissä joidenkin muiden koneissa, voi olla HEILLÄ on lukuasetus väärin. Eli lähettämäsi teksti vaihtuukin heidän koneessaan. Ja sitten kun he ottavat omaan vastausviestiinsä lainauksen sinun viestistäsi se näkyy tietysti kopioituneena hänen koneessa avautuvalla muodolla. Pidän nyt tätä parhaana selityksenä asialle :)
----
Ad honorem nominis nobilis
Markku

Vastaa Viestiin