Toiminnanjohtaja aloittaa SSHY:ssä

Suomen Sukuhistoriallisen Yhdistyksen toimintaan ja nettisivuihin liittyvät keskustelut.
piilahti
Viestit: 436
Liittynyt: 03.11.2011 15:38

Toiminnanjohtaja aloittaa SSHY:ssä

Viesti Kirjoittaja piilahti » 01.02.2012 03:44

Arvoisat foorumilaiset,

Olen Kari-Matti Piilahti ja aloitan SSHY:n toiminnanjohtajana 1.2.2012. Työskentelen osapäivätoimisesti pääasiallisesti maanantaista keskiviikkoon, ja puhelimitse minut tavoittaa varmimmin maanantaisin klo 12–16 numerossa (045) 850 8485. Sähköpostia voi lähettää osoitteeseen toiminnanjohtaja@sukuhistoria.fi tai info@sukuhistoria.fi.

Koulutukseltani olen filosofian tohtori, ja siirryn yhdistysmaailmaan tutkijan työstä Helsingin yliopiston filosofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitokselta. Sukututkimukseen olen saanut perehtyä monella tavalla. Sukututkimusharrastukseni alkoi neljännesvuosisata sitten syksyllä 1987. Sukujuureni ovat pääosin kymenlaaksolais-päijäthämäläis-uusmaalais-pirkanmaalais-eteläpohjalaiset. Harrastuksesta tuli työ siirryttyäni Karjalan Liiton sukututkijaksi vuonna 1997. Samoihin aikoihin aloitin sukututkimuksen ja vanhojen käsialojen opettamisen kansalais- ja työväenopistoissa. Vuosien varrella olen toimittanut muutamia sukukirjoja mm. Parviaisista ja Kähkösistä. Työuran myötä ovat siis tulleet tutuiksi varsinkin itäsuomalaiset, siirtokarjalaiset ja ortodoksiset suvut. Olen myös yksi vuonna 2009 ilmestyneen Sukututkimuksen käsikirjan (WSOY) kirjoittajista. Sukulinjoja ja nimistön alkuperää kartoitin toimiessani oikeusministeriön alaisessa nimilautakunnassa vuosina 2000–2009. SSHY:n jäsenenä olen ollut viitisen vuotta ja Suomen Sukututkimusseuran tutkijajäsen vuodesta 2007.

SSHY:ssä odottaa haastava ja antoisa tehtävä. Vuonna 2004 perustettu yhdistys on lyhyessä ajassa noussut merkittäväksi sukututkimuskentän vaikuttajaksi. Erityisen hienoa on laajamittainen vapaaehtoistyö, mikä on mahdollistanut kasvavan aineiston tarjoamisen tutkijoiden käyttöön kotisivullamme. Aina yhtä ilahduttavaa on kuulla jonkun kertovan, kuinka hän on saanut kipinän sukututkimukseen SSHY:n toiminnasta ja sivustolta.

Paljon on jo edistytty aineiston saavutettavuudessa, mutta työsarkaa riittää edelleen. Jatkossa on tarkoitus muun muassa lisätä digitointi- ja verkkoaineistokoulutusta sekä tiedotusta yhdistyksen toiminnasta. Haluaisitko olla osaltasi edistämässä sukututkimusta esimerkiksi lähdeaineistoa digitoimalla tai esittelemällä toimintaamme eri tilaisuuksissa? Millä tavoin toivoisit SSHY:n toimintaa kehitettävän? Otapa yhteyttä!

Ystävällisin sukututkimusterveisin,
Kari-Matti Piilahti

Jemina
Viestit: 63
Liittynyt: 29.07.2007 12:17

Re: Toiminnanjohtaja aloittaa SSHY:ssä

Viesti Kirjoittaja Jemina » 01.02.2012 10:11

'
Viimeksi muokannut Jemina, 06.02.2012 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

EevaH
Viestit: 724
Liittynyt: 23.05.2007 23:35
Paikkakunta: Mikkeli/Helsinki

Re: Toiminnanjohtaja aloittaa SSHY:ssä

Viesti Kirjoittaja EevaH » 01.02.2012 12:23

Edellinen puheenvuoro oli ainakin itselleni hämmentävä - etusivuhan on aivan mainiosti suunniteltu ja toteutettu. Kaikki tarvittavat osiot (myös Keskustelufoorumi ja Linkit) ovat vasemman sivun valikossa niinkuin pitääkin. Miksi netin käyttäjä ei osaisi tai "huomaisi" siitä valita, mihin haluaa siirtyä? Ainoa asia, jota olen joskus toivonut, on se, että sivuja kirjoitettaessa säästeltäisiin tyhjien välirivien käytössä, esim luettelossa "Sukututkimustietokannat" on aika paljon turhaa skrollaamista.

Muutenhan SSHYn toiminta on ollut tosi mallikasta. Jani, joka hoitanee skannaustulosten tuontia saataville, on aivan uskomaton ja responsiivinen jopa asioissa. jotka eivät hänen vastuualueeseensa kuulu. Keskustelufoorumi on mielestäni erittäin helppokäyttöinen, eikä ole SSHYn vika, jollei sitä hyödynnetä ahkerammin. Onko Jemina sulla jotain erityisiä ongelmia foorumin kanssa?

Toivottelen parasta onnea ja menestystä uudelle toiminnanjohtajalle!

Viola N
Viestit: 74
Liittynyt: 09.05.2008 21:35
Paikkakunta: Helsinki

Re: Toiminnanjohtaja aloittaa SSHY:ssä

Viesti Kirjoittaja Viola N » 01.02.2012 12:40

Tervetuloa Kari-Matti sekä menestystä ja kaikkea hyvää toimessasi. Uskon, että saimme parhaan mahdollisen, asiantuntevan toiminnanjohtajan.
Jeminan ehdotusta en aivan täysin ymmärtänyt, koska olen tämän viiden vuoden aikana kirjoitellut ja saanut asiallisia ja hyviä vastauksia kysymyksiini. Aloittelijan kysymyksethän ovat usein myös ns. "tyhmiä", mutta koskaan en ole saanut vähätteleviä tai nolaavia vastauksia, kuten joskus keskustelupalstoilla saattaa havaita. Keskustelujen määrä ei mielestäni tällä palstalla korvaa laatua.
Parhainta jatkoa SSHY:lle!

Jemina
Viestit: 63
Liittynyt: 29.07.2007 12:17

Re: Toiminnanjohtaja aloittaa SSHY:ssä

Viesti Kirjoittaja Jemina » 01.02.2012 13:02

.
Viimeksi muokannut Jemina, 06.02.2012 20:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

skarpskytte
Viestit: 64
Liittynyt: 10.05.2011 23:27

Re: Toiminnanjohtaja aloittaa SSHY:ssä

Viesti Kirjoittaja skarpskytte » 01.02.2012 14:05

Tervetuloa uudelle toiminnanjohtajalle ja onnea ja menestystä tehtävään! Oli mukava lukea esittelysi :)

(Ja mitä tulee noihin muihin aiheisiin viewtopic.php?f=6&t=2571&start=0 )

Vastaa Viestiin