Digitointi jatkuu

Suomen Sukuhistoriallisen Yhdistyksen toimintaan ja nettisivuihin liittyvät keskustelut.
Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Digitointi jatkuu

Viesti Kirjoittaja jani » 19.05.2011 19:17

Tiedän, että tietokantaan ei ole tullut uusia kuvia yli kahteen viikkoon. Tämä johtuu omista kiireistäni. Halusin kuitenkin vakuuttaa, että digitointi eri paikkakunnilla jatkuu edelleen ja meille tulee päivittäin uusia kuvia palvelimelle.

Tyttäremme syntyi reilu kuukausi sitten ja kaksi viikkoa sitten saimme vihdoinkin lyötyä lukkoon talokaupan, joka aloitettiin marraskuun lopulla. Olen sen takia joutunut käyttämään kaiken vapaa-aikani eri urakoitsijoiden valitsemiseen/valvomiseen. Projektin pitäisi olla valmis kesäkuun ensimmäisen viikon jälkeen, sitten alkaa kuvia tulla taas nettiin entiseen tahtiin. Riippuen tietenkin siitä, kuinka paljon aikaa tyttäremme minulle sallii. :)

Jonkin verran minulla on myös sähköpostiviestejä vastaamatta, yritän saada sitäkin sumaa purettua...

Kesää odotellen,
Jani

kyllikki
Viestit: 281
Liittynyt: 12.08.2006 20:46
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Digitointi jatkuu

Viesti Kirjoittaja kyllikki » 19.05.2011 21:36

Sinulle on tapahtunut ihania asioita viime aikoina. Vietä rauhassa aikaa perheesi kanssa.

Parhaimmat onnitteluni!
Leena Kemijärveltä
Viimeksi muokannut kyllikki, 20.05.2011 14:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

EevaH
Viestit: 724
Liittynyt: 23.05.2007 23:35
Paikkakunta: Mikkeli/Helsinki

Re: Digitointi jatkuu

Viesti Kirjoittaja EevaH » 19.05.2011 23:45

Onnea Jani !!! Nuo ovat sellaisia kerran elämässä -juttuja. Älä huolehdi meistä, vaan keskity nauttamaan tästä elämänvaiheesta!

jorsy
Viestit: 33
Liittynyt: 08.05.2007 09:39
Paikkakunta: Salo

Re: Digitointi jatkuu

Viesti Kirjoittaja jorsy » 20.05.2011 07:25

Onneaa Jani ja perhe
Ehdottomasti oikea järjestys. Ensin perhe ja omat asiat. Jos aikaa jää niin sitten näitä harrastuksia. Lapset kasvavat ja "häviävät", mutta nämä sukujutut säilyvät.
Terv JormaS

polvestapolveen
Viestit: 16
Liittynyt: 24.01.2011 00:43

Re: Digitointi jatkuu

Viesti Kirjoittaja polvestapolveen » 25.05.2011 15:32

Hei pitkästä aikaa tällä palstalla, ja nyt myös kommettien keralla. :(
Olen 'hyödyntänyt' paljon SSHY:n digikuvattuja pitäjien srk. sivuja viimeaikoina, mm. tarakastellen vanhoja ja uusiakin aiheita.

Mutta jälleen yksi tai mahdollisesti useampia tallenteissa olevia puutteita tai suoranaista lepsuilua tallenteissa olen havainnut nyt Kurun seudun rippi-ja etenkin syntyneiden ja kastettujen kuvamateriaalissa! Joka itse työskentely tilanteessa ja näistä asioita tarkastellessa harmittaa suunnattomasti!
Luultavasti jos 'tallentajat' ovat ollet samoja, laajemmallakin Pohjois-Pirkanmaan alueilla on sama ilmiö toistuvaa niissäkin?

Kuvat ovat siis yleensä kaksisivuisten synt./kast. sivujen vasemman puolisen kuvaamisesta, ja jatko kuukaudet tai vuodet - miten nyt sattuukin ovat poikkeuksetta jääneet kuvaamatta ja siis tallentamatta kirjan oikealla olevista sivuista!

Samoin myös itse talojen rippikirjat siis, - vaan sivun puolikkaina tallennetut ja sen vuosia osoittavat ja mahd. lisämerkinnät oikealla puolella kirjaa ovat jääneet kuvaamatta! Ja joksus niin huolimattomasti että syntymävuosi on jäänyt pois kuvasta tai siitä vaan puolet näkyy (ns. uudemmmissa 1800- jne. rippikirjoissa)!
Eikö ole olemassa mitään yhtenäistä ja opastettua käytäntöä, että tehtäisiin kerralla kuvastyöt kunnolla ja oikein, ettei tämäntapaista huolimattomuutta esiintyisi yhtään, sama koskee kuvan laadun kanssa kun kohdennus ja tarkkuus on hakusessa!

Joku 'lähtövaatimus' ja tarkastelu ennen ja jälkeen kuvausten olisi ehdottomasti oltava, kuvaajille ken hommaan ryhtyy :!: !

Hyvää digitointi kesää ja tarkkuutta hommiin, mielluummin vähän ja hyvää kuin paljon ja huonoa työtä! Kiitos.

Eriikka
Viestit: 60
Liittynyt: 05.09.2008 21:22

Re: Digitointi jatkuu

Viesti Kirjoittaja Eriikka » 25.05.2011 18:15

polvestapolveen kirjoitti:Hei pitkästä aikaa tällä palstalla, ja nyt myös kommettien keralla. :(
Olen 'hyödyntänyt' paljon SSHY:n digikuvattuja pitäjien srk. sivuja viimeaikoina, mm. tarakastellen vanhoja ja uusiakin aiheita.

Mutta jälleen yksi tai mahdollisesti useampia tallenteissa olevia puutteita tai suoranaista lepsuilua tallenteissa olen havainnut nyt Kurun seudun rippi-ja etenkin syntyneiden ja kastettujen kuvamateriaalissa! Joka itse työskentely tilanteessa ja näistä asioita tarkastellessa harmittaa suunnattomasti!
Luultavasti jos 'tallentajat' ovat ollet samoja, laajemmallakin Pohjois-Pirkanmaan alueilla on sama ilmiö toistuvaa niissäkin?

Kuvat ovat siis yleensä kaksisivuisten synt./kast. sivujen vasemman puolisen kuvaamisesta, ja jatko kuukaudet tai vuodet - miten nyt sattuukin ovat poikkeuksetta jääneet kuvaamatta ja siis tallentamatta kirjan oikealla olevista sivuista!

Samoin myös itse talojen rippikirjat siis, - vaan sivun puolikkaina tallennetut ja sen vuosia osoittavat ja mahd. lisämerkinnät oikealla puolella kirjaa ovat jääneet kuvaamatta! Ja joksus niin huolimattomasti että syntymävuosi on jäänyt pois kuvasta tai siitä vaan puolet näkyy (ns. uudemmmissa 1800- jne. rippikirjoissa)!
Eikö ole olemassa mitään yhtenäistä ja opastettua käytäntöä, että tehtäisiin kerralla kuvastyöt kunnolla ja oikein, ettei tämäntapaista huolimattomuutta esiintyisi yhtään, sama koskee kuvan laadun kanssa kun kohdennus ja tarkkuus on hakusessa!

Joku 'lähtövaatimus' ja tarkastelu ennen ja jälkeen kuvausten olisi ehdottomasti oltava, kuvaajille ken hommaan ryhtyy :!: !

Hyvää digitointi kesää ja tarkkuutta hommiin, mielluummin vähän ja hyvää kuin paljon ja huonoa työtä! Kiitos.

Hyvä polvestapolveen,
Syytöksesi on niin pöyristyttävän ihmeellinen, että en ota sitä vastaan ennen kuin näytät esimerkein, mitä ne niin hirveän huonosti kuvatut sivut ovat!

Ja toisekseen. Neuvon sinua kiireesti siirtymään tutkimaan Kurun ja lähialueiden kuvia narc´sta, ettet joudu enempää kärsimään.

yst. terv.
Eriikka, erityisesti niitä Kurun, mutta muitakin lähiseutujen kirkonkirjoja kuvannut ja hakemistokin väsännyt.

Avatar
JaskaS
Viestit: 2416
Liittynyt: 03.11.2006 01:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: Digitointi jatkuu

Viesti Kirjoittaja JaskaS » 25.05.2011 21:57

Jos selaimesta ei löydy kuvasivuja katsoessa alavierityspalkkia, ei liene muuta vaihtoehtoa kuin hankkia huomattavasti leveämpi näyttö :idea:

:) Jaska

Avatar
tiitus
Ylläpitäjä
Viestit: 231
Liittynyt: 08.08.2006 22:20
Paikkakunta: Pöytyä, Finland

Re: Digitointi jatkuu

Viesti Kirjoittaja tiitus » 26.05.2011 08:21

Juu en mä ainakaan löytänyt mitään vikaa noista kuvista, päinvastoin oikein hyviä ovat. :)

kyllikki
Viestit: 281
Liittynyt: 12.08.2006 20:46
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Digitointi jatkuu

Viesti Kirjoittaja kyllikki » 26.05.2011 17:29

Aivan hyvin näkyy täälläkin, vaikka minulla on tosi pieni näyttö. Olen pienentänyt suosikit n. 4 sentin levyiseksi ja silloin vierityspalkkia näkyy n. 40 % ja vierittämällä tulee oikeakin sivu näkyviin sopivasti. Joskus näpsäytän suosikit kokonaan pois näytöstä, jos on tarpeen.

Hei polvestapolveen, olisiko sinulla nyt anteeksipyynnön paikka, niin pahalta tuntui aiheeton vapaaehtoistyöntekijöiden morkkaaminen.

Varovasti neuvoen Leena-muori

polvestapolveen
Viestit: 16
Liittynyt: 24.01.2011 00:43

Re: Digitointi jatkuu

Viesti Kirjoittaja polvestapolveen » 28.05.2011 13:09

kyllikki kirjoitti:Aivan hyvin näkyy täälläkin, vaikka minulla on tosi pieni näyttö. Olen pienentänyt suosikit n. 4 sentin levyiseksi ja silloin vierityspalkkia näkyy n. 40 % ja vierittämällä tulee oikeakin sivu näkyviin sopivasti. Joskus näpsäytän suosikit kokonaan pois näytöstä, jos on tarpeen.

Hei polvestapolveen, olisiko sinulla nyt anteeksipyynnön paikka, niin pahalta tuntui aiheeton vapaaehtoistyöntekijöiden morkkaaminen.

Varovasti neuvoen Leena-muori
:?:
Kuyllikki/
Leena muori - siis keneltä pyytää anteeksi sinulta vaiko mistä? Sinultako siis meni yöunet (muiden puolesta)? :twisted:

Näin ei ole ollut tarkoitus - ja selkeästi kirjoius on kysymyksenomaisesti laadittu ja ihmetelty asiantilaa siltä osin!

No, pahoittelen 'suoraan' jos muorin (ym.) päivä meni pilalle, mutta todellakaan ei sivut ko. tapauksessa avautuneet koneelleni!

Muualla pääosin aivan mainiosti ja on ollut todella ilo 'tutkiskella' ja havainnoida kotoa käsin! Ja kokeilinkin juuri uudemman kerran satunnaisella 'otoksella' - ja tilanne on muuttunut!?
Toki tajuan vierityspalkin jne. - jos sellainen automaattisesti ilmaantuu kuvaan, mutta silloin ei sitä ollut ja sivuja jäi pois 'automaattisesti' ja sama oli Virroilla 1800-luvulla joissain synt/kastettujen srk-lehdillä!

Siitä kiitokset ympäri Suomea useimmat kuvaukset onnistuneita, mutta puutteita edelleen kuten olen sivustolle ilmoittanut aikaisemminkin! (Siitäkin pahoittelut Leena-muorille, nyt riitti neuvosi!). :idea:

jorsy
Viestit: 33
Liittynyt: 08.05.2007 09:39
Paikkakunta: Salo

Re: Digitointi jatkuu

Viesti Kirjoittaja jorsy » 28.05.2011 13:28

Voisitko Polvestapolveen vähän tarkentaa mistä tuollaisia ongelmakuvia löytyy. Yritin etsiä mutten löytänyt. Onko ongelma kuvissa vai koneessasi/ohjelmassasi ei oikein selviä. Olisiko mahdollista saada vaikka linkki johonkin huonoon kuvaan?

kyllikki
Viestit: 281
Liittynyt: 12.08.2006 20:46
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Digitointi jatkuu

Viesti Kirjoittaja kyllikki » 28.05.2011 15:54

Ei toki minulta tarvitse pyytää anteeksi. En ole vapaaehtoistyötä juurikaan tehnyt. Kotipaikkakunnallani kun ei ole digikameraa. Mitä nyt muutaman hakemiston olen kirjoittanut. Toisten puolesta minä vaan.

Kiitos kumminkin!

Leena-muori

Viola N
Viestit: 74
Liittynyt: 09.05.2008 21:35
Paikkakunta: Helsinki

Re: Digitointi jatkuu

Viesti Kirjoittaja Viola N » 29.05.2011 13:09

Palatakseni Janin alkuperäiseen viestiin: todella paljon lämpimiä onnitteluja suloisen (Janin näköisen?) tyttären johdosta ja uuden kodin rakentamisessa!

Olen todellakin saanut paljon apua digitoiduista kuvista. Vaikken olekaan itse epäteknisenä uskaltautunut vapaaehtoistyöhön, olen yrittänyt korvata sen maksamalla pienen jäsenmaksun. Suurkiitokset siten myös vapaaehtoisille
digitoijille. Uusia kuvia odottelen rauhassa.

Parhain terveisin

Orvokki

Eriikka
Viestit: 60
Liittynyt: 05.09.2008 21:22

Re: Digitointi jatkuu

Viesti Kirjoittaja Eriikka » 30.05.2011 19:37

Eriikka kirjoitti:
polvestapolveen kirjoitti:Hei pitkästä aikaa tällä palstalla, ja nyt myös kommettien keralla. :(
Olen 'hyödyntänyt' paljon SSHY:n digikuvattuja pitäjien srk. sivuja viimeaikoina, mm. tarakastellen vanhoja ja uusiakin aiheita.

Mutta jälleen yksi tai mahdollisesti useampia tallenteissa olevia puutteita tai suoranaista lepsuilua tallenteissa olen havainnut nyt Kurun seudun rippi-ja etenkin syntyneiden ja kastettujen kuvamateriaalissa! Joka itse työskentely tilanteessa ja näistä asioita tarkastellessa harmittaa suunnattomasti!
Luultavasti jos 'tallentajat' ovat ollet samoja, laajemmallakin Pohjois-Pirkanmaan alueilla on sama ilmiö toistuvaa niissäkin?

Kuvat ovat siis yleensä kaksisivuisten synt./kast. sivujen vasemman puolisen kuvaamisesta, ja jatko kuukaudet tai vuodet - miten nyt sattuukin ovat poikkeuksetta jääneet kuvaamatta ja siis tallentamatta kirjan oikealla olevista sivuista!

Samoin myös itse talojen rippikirjat siis, - vaan sivun puolikkaina tallennetut ja sen vuosia osoittavat ja mahd. lisämerkinnät oikealla puolella kirjaa ovat jääneet kuvaamatta! Ja joksus niin huolimattomasti että syntymävuosi on jäänyt pois kuvasta tai siitä vaan puolet näkyy (ns. uudemmmissa 1800- jne. rippikirjoissa)!
Eikö ole olemassa mitään yhtenäistä ja opastettua käytäntöä, että tehtäisiin kerralla kuvastyöt kunnolla ja oikein, ettei tämäntapaista huolimattomuutta esiintyisi yhtään, sama koskee kuvan laadun kanssa kun kohdennus ja tarkkuus on hakusessa!

Joku 'lähtövaatimus' ja tarkastelu ennen ja jälkeen kuvausten olisi ehdottomasti oltava, kuvaajille ken hommaan ryhtyy :!: !

Hyvää digitointi kesää ja tarkkuutta hommiin, mielluummin vähän ja hyvää kuin paljon ja huonoa työtä! Kiitos.

Hyvä polvestapolveen,
Syytöksesi on niin pöyristyttävän ihmeellinen, että en ota sitä vastaan ennen kuin näytät esimerkein, mitä ne niin hirveän huonosti kuvatut sivut ovat!

Ja toisekseen. Neuvon sinua kiireesti siirtymään tutkimaan Kurun ja lähialueiden kuvia narc´sta, ettet joudu enempää kärsimään.

yst. terv.
Eriikka, erityisesti niitä Kurun, mutta muitakin lähiseutujen kirkonkirjoja kuvannut ja hakemistokin väsännyt.
Hyvä nimimerkki ”polvestapolveen”
En ole saanut pyytämiäni esimerkkejä huonosta skannaustyöstäni tai –työstämme Kurun, Virtain ja lähialueiden historia- tai rippikirjoissa. Kyllä tässä ajassa olisi jo pitänyt löytyä.
Alun perin minulle olisi riittänyt nämä esimerkkinäytöt tai selitys tälle perusteettomalle kovalle kritiikille, mutta kun huomaan nimimerkin turvaavan selittelyyn ja väistelyyn
polvestapolveen kirjoitti: Ja kokeilinkin juuri uudemman kerran satunnaisella 'otoksella' - ja tilanne on muuttunut!?
Toki tajuan vierityspalkin jne. - jos sellainen automaattisesti ilmaantuu kuvaan, mutta silloin ei sitä ollut ja sivuja jäi pois 'automaattisesti' ja sama oli Virroilla 1800-luvulla joissain synt/kastettujen srk-lehdillä!
, niin enää se ei riitä, vaan odotan kunnollista ja asiallista anteeksipyyntöä työryhmältämme.

Eriikka ja muu Ruoveden skannausporukka

Risto
Viestit: 135
Liittynyt: 09.07.2007 16:42
Paikkakunta: Kemi. SSHY jäsen

Re: Digitointi jatkuu

Viesti Kirjoittaja Risto » 06.06.2011 12:28

Hei.

Nyt, kun oli etsiminen Virrat tietokannasta työn alla (Etsimääni ei ollut sillä) tarkastelin myös täällä mainittua ongelmaa, kun oli mainittu ehkä Virrat,
kaikilla eri selaimilla:

Google Chrome
Opera 11.01 (uusin)
Firefox 4.0 (uusin)
IE 9 (InternetExplorer 9)

Kaikilla näillä toimi sivut moitteettomasti. Ongelma löytynee varmaan koneestasi.
Tarkista myöskin onko sinulla esillä alalaidan vierityspalkki näytössä ja käytössä.

Risto Jnr. 334
Risto SSHY jäsen

Vastaa Viestiin