Abraham Snellmanin rikos ja rangaistus

Täällä voi kysyä apua epäselvien tekstien tulkitsemiseen.
lankkinen
Viestit: 57
Liittynyt: 19.12.2010 17:11

Abraham Snellmanin rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja lankkinen » 25.10.2011 13:39

http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/j ... 45&pnum=38

Urjalan Honkolan Kristolan muonamies Abraham Snellman oli Hämeenlinnan vankilassa väärän valan takia, jos osasin rippikirjan kuvaa oikein lukea.
Samalla rivillä mainittiin, että hän ei ollut käynyt ripillä 4 - 5 vuoteen. Oliko vankeus näin pitkä?
Mitä muuta rivin merkinnöistä selviää?
Kiitokset jo etukäteen, jos joku ystävällisesti minulle tähän vastaa.

Ollinpoika

IlkkaA
Viestit: 67
Liittynyt: 23.02.2011 15:26

Re: Abraham Snellmanin rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja IlkkaA » 31.10.2011 15:50

Oletko muuta kautta varmistanut että kyseessä oli väärä vala? Minusta ne kirjaimet falska:n jälkeen näyttäisi olevan Sed + lyhennekoukero. Väärä vala olisi falska svärja, ja sitä tästä ei oikein saa millään. Ettei Abraham olisikin tuomittu väärän rahan levittämisestä?

Edessä lukee "icke beg:ny:ligen Nattv:" ja sitten siihen on lisätty selitykseksi vielä "Mannen" ettei teksti menisi Marian piikkiin, kun se on valunut enempi hänen rivilleen.

lankkinen
Viestit: 57
Liittynyt: 19.12.2010 17:11

Re: Abraham Snellmanin rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja lankkinen » 31.10.2011 19:38

Parhaat kiitokset Sinulle IlkkaA.

Rivin alussa oleva merkintä tuli nyt täysin selväksi. Siinä siis lukee "Mannen icke begått nyligen i Nattvard" eli että mies ei ole äskettäin ottanut vastaan Ehtoollista.
Se on aika lievä moite siitä, että ehtoollismerkinnät kokonaan Abrahamilta puuttuvat neljän vuoden ajalta ja viidennen vuoden merkintä on ruksattu yli.
Mutta oliko ehkä niin, että Abraham oli vankilassa 4 - 5 vuotta ja varmaankin siellä sai Ehtoollisen vuosittain.

Rivin lopussa on ensin selvästi "Warit i Tavast: Fängelse" (ollut Hämeenlinnan vankilassa), mutta jatko on sitten epäselvempää.
"för falska ed" voisi kuitenkin tarkoittaa "vääristä valoista". Svärja tarkoittaa kiroilemista, noitumista ja vannomista ja siitä ei varmaan linnaan joutunut edes 1800-luvun alkupuolella.
Mutta väärä vala oli luullakseni silloin hyvin vakava rikos (kuten nykyäänkin).
Muista lähteistä en ole tätä asiaa yrittänyt selvittää, vaikka A. S. oli minulle äääii ja elämänvaiheiltaan erittäin mielenkiintoinen henkilö.

lankkinen
Viestit: 57
Liittynyt: 19.12.2010 17:11

Re: Abraham Snellmanin rikos ja rangaistus

Viesti Kirjoittaja lankkinen » 01.11.2011 19:43

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/ ... 661/19.htm

Nyt minulle selvisi, että Sinä IlkkaA olit täysin oikeassa. Varmuus löytyi seuraavasta rippikirjasta, jossa A. S:n kohdalla lukee "Warit fängslad för ... falska sedlar ..."
Abrahamin rikos siis oli väärennettyjen setelien levittäminen ja siitä syystä hän joutui Hämeen linnaan vankeuteen.
Oli siis hyvin aiheellista, että Ilkka A kysyi, olenko muualta yrittänyt asiaa tarkistaa. Lisäksi huomasin, että IlkkaA osaa lukea vanhaa käsialaa paljon paremmin kuin minä.
Kiitos avusta!

Vastaa Viestiin