Miten tallennuslomakkeeseen arvatut kylät?

Digitoimisesta keskusteluun tarkoitettu foorumi.
TCU
Viestit: 10
Liittynyt: 19.04.2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Miten tallennuslomakkeeseen arvatut kylät?

Viesti Kirjoittaja TCU » 24.02.2008 13:18

Olen skannaamassa Sortavalan ortodoksikirjoja. Tallennuslomakkeen täyttö olisi varmaan suotavaa kylineen, mutta laittaako ja miten laittaa kylännimet, jotka olen joutunut arvaamaan? Kyrillisten epäselvien kirjaimien arvaaminen on nääs aika hankalaa, erityisesti laajan seurakunnan alueella.
Laitanko epäselvät kylännimet kysymysmerkin kera?

Hiukan houkuttaisi jättää tallennuslomake kylien kohdalta täyttämättä, mutta tiedän, että arvauksistakin saattaa olla jollekulle apua. Sortavalan ortodoksit ovat pikkuisen hankalia tutkia, kun suku on 1800-luvun puolikkaan puuttuvien tapahtumakirjojen vuoksi koottava rippikirjoista, henkikirjoista ja vihkimäkirjoista (kuulutuksien kaltaiset).

Tuula Kupari

eijali
Viestit: 94
Liittynyt: 08.08.2006 22:23
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja eijali » 25.02.2008 21:51

Jos laitat ne nokkien väliin, niin siitä tietää, että kyseessä on tulkinta. Siis näin:
<sana>
Terveisin Eija

jyrkienator
Viestit: 54
Liittynyt: 20.09.2006 21:14
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrkienator » 26.02.2008 01:20

Hiskistä löytyy myös kylien nimiä, josko ne auttaisi?
Kohdasta lisätietoja seurakunnasta löytyy ainakin joitakin kyliä.

t: --jyrki--

TCU
Viestit: 10
Liittynyt: 19.04.2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TCU » 26.02.2008 14:31

Eija: Kiitos, laitan sitten nokkien väliin.

Jyrkille: mulla on kyllä käytössä ainakin neljä erilaista Sortavalan kylälistaa, mukaan luettuna Hiskin listat ja Heljä Pullin listat.

Ongelma onkin siinä, että kun kylänä näyttäisi olevan esim. "Mogulahti" tai jotakin sinne päin, lähin vähänkin tätä muistuttava kylänosa löytyy Jaakkiman Pajasyrjästä. Pajasyrjään minut johti "Mogulahden" kohdalle yhdessä kohtaa kiekuroitu "Pajasyrjä" - joten arvaus Möklahdeksi voisi olla todennäköisin.

Kyllä ortodoksitutkimus avartaa, ainakin mielikuvitusta!

T Tuula K

Vastaa Viestiin