Digitoiminen Kokkolan kirjat

Digitoimisesta keskusteluun tarkoitettu foorumi.
sariainen
Viestit: 17
Liittynyt: 14.02.2008 11:58
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Digitoiminen Kokkolan kirjat

Viesti Kirjoittaja sariainen » 14.02.2008 17:59

Kysynpä nyt sitten täälläkin.
Ensinnäkin KIITÄN JOKAISESTA DIGITOIDUSTA kirkonkirjasta.
Mutta niinhän se on että ahneus kasvaa syödessä.

Onko antaa yhtään vihjettä siitä, koska olisi odotettavissa: Kokkolan kirkonkirjat SSHy.hyn ????? :?:
Terv. Sariainen :roll:

Avatar
JaskaS
Viestit: 2416
Liittynyt: 03.11.2006 01:04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JaskaS » 15.02.2008 00:48

Samaan syssyyn varmaan menisi Pietarsaaren emäpitäjän alueenkin kirjat järviseutu mukaanlukien 8)
Pohjanmaa on kokonaisuudessaankin aika harvaan katettu.
Vissiinkin alueen intohimoisimmilla tutkijoilla on jo kaikki filmit kotonaan :roll:

:) Jaska

sariainen
Viestit: 17
Liittynyt: 14.02.2008 11:58
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sariainen » 15.02.2008 17:18

JaskaS kirjoitti:Samaan syssyyn varmaan menisi Pietarsaaren emäpitäjän alueenkin kirjat järviseutu mukaanlukien 8)
Pohjanmaa on kokonaisuudessaankin aika harvaan katettu.
Vissiinkin alueen intohimoisimmilla tutkijoilla on jo kaikki filmit kotonaan :roll:

:) Jaska
Niin varmaan menisivät. Oikeastaan ihmeen vähän siltä suunnalta vielä onkin skannattu. :roll:
Minä lienen yksi niistä joita mainitsit, mutta ei minullakaan ole Kokkolan kirjoista muuta kuin synt. vih. ja kuoll.
Olisi mahoton tarve niille muille... :shock:
Onko ne siellä Pohojanmaalla väsähtäny skannaamaan? :?
Toivottavasti tulisivat .... edes alulle.
Terv. SARIAINEN 8)

jyrkienator
Viestit: 54
Liittynyt: 20.09.2006 21:14
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrkienator » 16.02.2008 15:55

Käsittääkseni tuolla alueella ei ole tähän toimintaan sopivaa kameraa. Pohjois-Pohjanmaalta tuli paljon seurakuntia kun sshy:n kiertävä kamera oli Oulussa lainassa, ja innokkaita skannaajia löytyi.
Tämän käsityksen olen kuitenkin luonut vain keskustelupalstan perusteella, joten voi syy joku muukin olla, toivottavasti kirjoja tulisi, itse en sieltä kirjoja kaipaa, mutta tiedän odottamisen "tuskan" :cry:
T. Jyrki

Päivi T
Viestit: 77
Liittynyt: 09.08.2006 19:42
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Päivi T » 24.02.2008 09:59

Ööö... Jos joku tunnustaisi, että hänellä on digitoitununa Kokkolan rippikirjat 1724-1767, yhteensä 23 mikrokortillista, löytyisiköhän kirjoille hakemistojen laatija, jos kuvat siirrettäisiin kuvapalvelimelle...?

Sain kerran nuo kortit kaukolainaan, kun tilasin muuta, ilmeisesti speksasin tilaukseni huonosti. No, kun silloin ei muita kiireitä ollut, digitoin kortit. Mutta koska en tunne Kokkolaa lainkaan, hakemistojen tekeminen veisi aikaa, jota minulla ei ole käyttää sellaiseen seurakuntaan, johon ei (ainakaan vielä) ole tutkimusintressiä.

Päivi T

eijali
Viestit: 94
Liittynyt: 08.08.2006 22:23
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja eijali » 24.02.2008 10:14

Hei!
Tilasin juuri yhden rullan Ilmajokea (siinä on myös Paavolaa), kun ajattelimme, että jos vaikka saataisiin pää auki sinne suuntaan, että joku innostuisi digitoimaan myös siellä päin. Toivotaan, että tällä Ilmajoella on toivottua vaikutusta.
Terveisin Eija :?

sariainen
Viestit: 17
Liittynyt: 14.02.2008 11:58
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sariainen » 24.02.2008 12:45

Päivi T kirjoitti:Ööö... Jos joku tunnustaisi, että hänellä on digitoitununa Kokkolan rippikirjat 1724-1767, yhteensä 23 mikrokortillista, löytyisiköhän kirjoille hakemistojen laatija, jos kuvat siirrettäisiin kuvapalvelimelle...?

Sain kerran nuo kortit kaukolainaan, kun tilasin muuta, ilmeisesti speksasin tilaukseni huonosti. No, kun silloin ei muita kiireitä ollut, digitoin kortit. Mutta koska en tunne Kokkolaa lainkaan, hakemistojen tekeminen veisi aikaa, jota minulla ei ole käyttää sellaiseen seurakuntaan, johon ei (ainakaan vielä) ole tutkimusintressiä.

Päivi T
Ei kai se hakemistojen teko kaikkein suurin homma olisi ???
Terv. SARIAINEN :D :roll:

Päivi T
Viestit: 77
Liittynyt: 09.08.2006 19:42
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Päivi T » 24.02.2008 13:00

sariainen kirjoitti:
Päivi T kirjoitti:Ööö... Jos joku tunnustaisi, että hänellä on digitoitununa Kokkolan rippikirjat 1724-1767, yhteensä 23 mikrokortillista, löytyisiköhän kirjoille hakemistojen laatija, jos kuvat siirrettäisiin kuvapalvelimelle...?

Sain kerran nuo kortit kaukolainaan, kun tilasin muuta, ilmeisesti speksasin tilaukseni huonosti. No, kun silloin ei muita kiireitä ollut, digitoin kortit. Mutta koska en tunne Kokkolaa lainkaan, hakemistojen tekeminen veisi aikaa, jota minulla ei ole käyttää sellaiseen seurakuntaan, johon ei (ainakaan vielä) ole tutkimusintressiä.

Päivi T
Ei kai se hakemistojen teko kaikkein suurin homma olisi ???
Terv. SARIAINEN :D :roll:
Minulle se on hankalaa ja hidasta, jos en tunne aluetta enkä sen nimistöä lainkaan, ja jos osuu vielä vaikeasti luettavaa käsialaa. Pyrin tekemään tarkkaa työtä, joten saatan tarkistaa esim. talojen nimiä monesta lähteestä, jos en käsialasta selvää saa, tai jos nimi on sen verran erikoinen, että en luota tulkintani.

Muutenkin teen näitä juttuja lasten- ja kodinhoidon lomassa. Meillä on kolme pientä lasta, joten työrauha on lähes olematon, samoin käytössä oleva aika. Siten yritän keskittyä tietysti vain niihin seurakuntiin, joissa minulla on omia intressejä. Kokkolassa ei ole, sain nämä rippikirjat vahingossa, kun piti tulla maaseurakuntaa. Käytin kuitenkin varamaani kortinlukija-ajan skannaamalla nuo rippikirjat, kun muuta aineistoa ei sattunut olemaan. Mutta koska minulla ei ole omaa tarvetta tai syytä perehtyä niihin, intressini päättyi tässä tapauksessa skannaamiseen. Tuntui haaskaukselta lähettää rippikirjoja takaisin edes skannaamatta niitä, kun maksut olin maksanut ja kortinlukijan varannut.

Jos siis hakemistojen tekijä löytyy, siirrän käsittelemättömät kuvat palvelimelle, ja joku Kokkolan tuntija voi sitten hoitaa ne eteenpäin.

Päivi T

sariainen
Viestit: 17
Liittynyt: 14.02.2008 11:58
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sariainen » 24.02.2008 15:15

Päivi T kirjoitti:
sariainen kirjoitti:
Päivi T kirjoitti:Ööö... Jos joku tunnustaisi, että hänellä on digitoitununa Kokkolan rippikirjat 1724-1767, yhteensä 23 mikrokortillista, löytyisiköhän kirjoille hakemistojen laatija, jos kuvat siirrettäisiin kuvapalvelimelle...?

Sain kerran nuo kortit kaukolainaan, kun tilasin muuta, ilmeisesti speksasin tilaukseni huonosti. No, kun silloin ei muita kiireitä ollut, digitoin kortit. Mutta koska en tunne Kokkolaa lainkaan, hakemistojen tekeminen veisi aikaa, jota minulla ei ole käyttää sellaiseen seurakuntaan, johon ei (ainakaan vielä) ole tutkimusintressiä.

Päivi T
Ei kai se hakemistojen teko kaikkein suurin homma olisi ???
Terv. SARIAINEN :D :roll:
Minulle se on hankalaa ja hidasta, jos en tunne aluetta enkä sen nimistöä lainkaan, ja jos osuu vielä vaikeasti luettavaa käsialaa. Pyrin tekemään tarkkaa työtä, joten saatan tarkistaa esim. talojen nimiä monesta lähteestä, jos en käsialasta selvää saa, tai jos nimi on sen verran erikoinen, että en luota tulkintani.

Muutenkin teen näitä juttuja lasten- ja kodinhoidon lomassa. Meillä on kolme pientä lasta, joten työrauha on lähes olematon, samoin käytössä oleva aika. Siten yritän keskittyä tietysti vain niihin seurakuntiin, joissa minulla on omia intressejä. Kokkolassa ei ole, sain nämä rippikirjat vahingossa, kun piti tulla maaseurakuntaa. Käytin kuitenkin varamaani kortinlukija-ajan skannaamalla nuo rippikirjat, kun muuta aineistoa ei sattunut olemaan. Mutta koska minulla ei ole omaa tarvetta tai syytä perehtyä niihin, intressini päättyi tässä tapauksessa skannaamiseen. Tuntui haaskaukselta lähettää rippikirjoja takaisin edes skannaamatta niitä, kun maksut olin maksanut ja kortinlukijan varannut.

Jos siis hakemistojen tekijä löytyy, siirrän käsittelemättömät kuvat palvelimelle, ja joku Kokkolan tuntija voi sitten hoitaa ne eteenpäin.

Päivi T
Päivi hyvä, tiedot voi laittaa palvelimelle vaikka niissä ei vielä olisikaan hakemistoa. Onhan siellä paljon muitakin vastaavanlaisia seuraskuntia. Silti niistä on hyötyä jo sellaisinakin.
Enkä minä oikeastaan siinua tarkoittanutkaan, olet tehnyt sen suurimman työn..... Kiitos sinulle jo siitä. :D
Terv. SARIAINEN :roll:

Päivi T
Viestit: 77
Liittynyt: 09.08.2006 19:42
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Päivi T » 25.02.2008 21:15

OK, Kokkolan rippikirjat 1724-1767, skannattu mikrokorteilta 1-23, ovat nyt SSHY:n kuvapalvelimella netitysjonossa.

Tallentajan lomakkeita täyttelin vain parin perustiedon ja kuvanumeroiden verran, koska muuta en Kokkolasta todellakaan tiedä. Joku Kokkolaa tunteva saisi siten ottaa kirjat hanskaan, setviä vuosijaksot (jotka seurakuntaa tuntemattomasta näyttävät kulkevan hiukan mystisesti) ja arkistotunnukset, laatia hakemistot...

Päivi T :D

sariainen
Viestit: 17
Liittynyt: 14.02.2008 11:58
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sariainen » 26.02.2008 11:55

Päivi T kirjoitti:OK, Kokkolan rippikirjat 1724-1767, skannattu mikrokorteilta 1-23, ovat nyt SSHY:n kuvapalvelimella netitysjonossa.

Tallentajan lomakkeita täyttelin vain parin perustiedon ja kuvanumeroiden verran, koska muuta en Kokkolasta todellakaan tiedä. Joku Kokkolaa tunteva saisi siten ottaa kirjat hanskaan, setviä vuosijaksot (jotka seurakuntaa tuntemattomasta näyttävät kulkevan hiukan mystisesti) ja arkistotunnukset, laatia hakemistot...

Päivi T :D
KIITOS Päivi erittäin paljon. Et tiedäkään miten paljon tekosi helpottaa Tilannettani. Minäkään en ole aikaisemmin vielä tutkinut Kokkolaa. :mrgreen:
Terv. SARIAINEN :D

Vastaa Viestiin