Filmilainoja?

Digitoimisesta keskusteluun tarkoitettu foorumi.
Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Filmilainoja?

Viesti Kirjoittaja jani » 10.05.2007 01:43

Nyt kun saadaan taas uusi paikkakunta digitointihommiin mukaan, niin ajattelin laittaa kehiin tälläisen kysymyksen/pyynnön.

Monet sukututkijat ja seurat ovat hankkineet itselleen mikrofilmejä/kortteja seurakunnista ympäri Suomea. Olisi hienoa, jos saataisiin kasaan jonkinlainen systeemi, jossa tutkijat/seurat lainaisivat mikrofilmimateriaaliaan vapaaehtoisille digitoitavaksi.

Kukaan ei tietenkään digitoi materiaalia "pakosta", mutta jos filmejä lainattaisiin vaikkapa SSHY:n kiertävän skannerin mukaan kulkevaksi, niin niitä voisivat halukkaat digitoida mahdollisuuden mukaan. Tällöin koneen luona olisi aina tallennettavaa materiaalia siltä varalta, ettei oma materiaali saapunutkaan vielä kaukolainaan.

Sitä, miten tällainen lainarinki pystytettäisiin en ole vielä sen tarkemmin suunnitellut, mutta halusin kuitenkin tiedustella että onko tällaiseen edes kellään halukkuutta.

Itselläni olisi esimerkiksi Mäntsälän uudempia kastettuja mikrokorteilla, jotka ostin ennen kastettujen Hiskiin tuloa. Koska asun nykyään ulkomailla minulla ei ole enää mahdollisuutta digitoida niitä. Voisin kuitenkin lainata ne jollekin, jos joku haluaa ne digitoida. Samaten minulla on korteilla Sippoilan uudempia historiakirjoja.
----- Jani Koski -----

mkukkola
Viestit: 36
Liittynyt: 21.08.2006 12:42
Paikkakunta: Siuntio

Jani ehdotus !

Viesti Kirjoittaja mkukkola » 10.05.2007 09:05

Mielestäni Janin ehdotus on hyvin kehityskelpoinen tuottamaan lisäarvoa koko tutkijaväelle. Sillä välin kun odottelee materiaalin saapumista lainaan voisi hyvin tuottaa lisämateriaalia SSHY:n jäsenille.
Lisäksi kustannuksia säästyisi, jos ei kaikkea tarvitse kaukolainata.
Esimerkiksi minä olisin hyvin odottavalla kannalla, jos jäsenistö osallistuisi projektiin lainaamalla materiaaliaan. Oma etukin olisi siinä, jos ei paikkakunnalla ole vielä laitetta ja ajatellaan kiertävän lainakoneen olevan vielä pitkään esim. Oulussa.
Omaa tutkimustani hidastaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen ja siksi ei vaan synny mitään - ei vaikka kuin itseään patistaisi.
Omaan henkilökohtaisen laitteenkin, jolla olen tuottanut Saloisten rippikirjat SSHY:n, mutta valitettavasti kalliilla tavalla. Mikrokortit/-filmit joutuu leikkaamaan, mutta etu on taas skannausvapaudella kotona.
Markku Kukkola
sukututkija/perustajajäsen

TCU
Viestit: 10
Liittynyt: 19.04.2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TCU » 10.05.2007 20:37

Mulla olisi Seiskarin tuoreempia rippikirjoja mikrokorteilla. Joku näkyy jo digitoineen aiemmat. Mulla on niitä vuoteen 1899, joten tuoreimmat taitasivat mennä jäsensivuille?

Yhteyttä vaan, jos joku haluaa ne skannattavaksi, vaikka pitemmäksikin aikaa. En nimittäin tällä hetkellä ehdi paljon suunnata huomiota Seiskariin.

(Kyllä mä ne itsekin joskus vielä skannaisin, mutta nyt on "kiireellisempiä" kohteita...)

Terveisin Tuula Kupari

puh 040-551 6295

Vastaa Viestiin