Vanhat Sanomalehdet tuntemattomien ilmi tuominen

Keskustelua digiarkistosta ja muista netistä sekä Suomesta ja maailmalta löytyvistä arkistoista.
LeilaKaSa
Viestit: 14
Liittynyt: 02.03.2019 23:57

Vanhat Sanomalehdet tuntemattomien ilmi tuominen

Viesti Kirjoittaja LeilaKaSa » 20.02.2022 15:29

Käytän paljon vanhojen sanomalehtien arkistoa varsinkin 1900 luvulla eläneiden sukulaisten etsinnässä tai elämää selvittäessä. Usein jään lukemaan lehtiä muutenkin ja löydän sieltä minulle tuntemattomia ihmisä ja heidän kohtaloitaan. Toisinaan etsin genin kautta heitä, ja joskus laitan tälläisen löydön tietoja sukututkimus fb-ryhmiin. Mutta mitä mieltä olette, kuinka tarpeellista olisi näiden löytöjen ilmoittelu? Onko tämä sellainen foorumi missä yksittäisiä löytöjä voi ilmoittaa? Vai olisiko fb ryhmä perusteltua? Aina ei kaikki tarvitsisi sielläkään olla. Mietin sitäkin että kaikki ei osaa etsiä tietoa Vanhojen lehtien arkistosta, ja muuttuuko sekin kun Astia palvelu muuttuu? Myöskään kaikki eivät osaa lukea vanhoilla kirjaimilla kirjoitettua tekstiä. Minä taidan olla niitä viimeisiä vuosiluokkia jotka kansakoulun kirjasta tuota vanhaa tekstiä luki ja opiskeli (oon 60v nuori nainen :D ) Tälläistä siis pohdin.

taltta
Viestit: 472
Liittynyt: 27.06.2008 01:05

Re: Vanhat Sanomalehdet tuntemattomien ilmi tuominen

Viesti Kirjoittaja taltta » 22.02.2022 20:18

Naapurifoorumin puolella on alaotsikko nimeltä "Tutkimuslöytöjä – Forskningsresultat ", joka nyt alkuun ainakin kannattaa käydä katsomassa.
https://suku.genealogia.fi/

LeilaKaSa
Viestit: 14
Liittynyt: 02.03.2019 23:57

Re: Vanhat Sanomalehdet tuntemattomien ilmi tuominen

Viesti Kirjoittaja LeilaKaSa » 23.02.2022 18:22

Kiitos, en muistanut koko naapurin keskustelupalstaa.

Jaahaku76
Viestit: 11
Liittynyt: 16.03.2022 18:14
Paikkakunta: Tornio

Re: Vanhat Sanomalehdet tuntemattomien ilmi tuominen

Viesti Kirjoittaja Jaahaku76 » 26.03.2022 14:24

LeilaKaSa mitä alueita sie tutkit?

Vastaa Viestiin