Digitala källor i släktforskningen-kurs (tvåspråkig)

Diskussion om Finlands Släkthistoriska Förening och dess websidorna.
piilahti
Viestit: 436
Liittynyt: 03.11.2011 15:38

Digitala källor i släktforskningen-kurs (tvåspråkig)

Viesti Kirjoittaja piilahti » 11.04.2017 13:34

Den tvåspråkiga kursen "Digitala källor i släktforskningen" hålls på Baggböle finska högstadium (Baggbölevägen 67/Klabbgränden 10) i Helsingfors under två fredagskvällar 21.4. och 5.5. kl.17:30-20:30. Undervisningen sker på svenska men i diskussioner och frågor kan även finska användas.

Under kursens sammanlagt åtta timmar bekantar vi oss med de mest centrala källorna och databaserna som finns på nätet. På första lektionstillfället ser vi på kyrkoarkiven och under det andra tittar vi bl.a. på länsräkenskaper, kartor, domböcker och militärmaterial. I kursen ingår material framtagen av läraren. Kursen lämpar sig väl för såväl nybörjare som för de som hunnit lite längre och som behärskar grunderna i datoranvändning. Förtur har de som tidigare inte deltagit på kursen. Lärare på kursen är fil.mag, släktforskningsläraren Peter Ragnvaldsson.

Kursens pris (inkl. läromaterial) är för medlemmar 25 euro och för icke-medlemmar 40 euro. Dessutom kan de som inte ännu är medlemmar, samtidigt bli medlemmar och delta i kursen för 50 euro.

Förhandsanmälning behövs till kursen. Anmälningar mottages per e-post på info (at) sukuhistoria.fi

Fransina
Viestit: 1
Liittynyt: 05.10.2018 16:00

Re: Digitala källor i släktforskningen-kurs (tvåspråkig)

Viesti Kirjoittaja Fransina » 07.10.2018 15:10

Hej, Vet nån om det kommer en likadan kurs i år eller år 2019. Jag bor i Sverige och behöver veta mer om hur man söker. Har lite problem att tyda all info som är på finska. Jag vet t ex inte hur man hittar kyrkoböcker från 1908 till ca. 1940 eftersom dom inte finns i databaserna. Jag släktforskar i Pernå kommun som nu tillhör Lovisa.

Med hopp om att nån hör av sej, Fransina

Vastaa Viestiin