Huismanit Uuraisilta

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
solhe
Viestit: 222
Liittynyt: 26.10.2011 11:30
Paikkakunta: Laukaa

Huismanit Uuraisilta

Viesti Kirjoittaja solhe » 19.01.2013 17:00

Hiljattain selvisi, että esi-isäni pikkuveli on muuttanut v.1835 Uuraisille ja ottanut siellä sukunimekseen Huisman. Onkohan Johan Huismanin jälkeläisissä sukua tutkineita? :?:

Olisi mielenkiintoista tietää, tiesivätkö he isoveljen ja muiden sisarten olemassaolosta ollenkaan, koska tämä esi-isä isoveli ainakin otti aivan eri sukunimen käyttöön n. 1840-50.

Toivottavasti viestini tavoittaa jonkun suvusta tietävän tai sitten viesti tavoittaa vaikka kiertoteitse asianomaisia.

Kyseessä siis Johan Eriksson Huisman, s.28.12.1812 Laukaassa, Vihtataipaleen torpassa. Vaimon nimi Anna Sophia Eliaedr, s. 1805. Rippikirjan mukaan he asuivat viimeksi Kuukasjärven kylässä Uuraisilla. Kuoliajasta ei ole tietoa.

AnssiH
Viestit: 10
Liittynyt: 03.07.2014 20:44

Re: Huismanit Uuraisilta

Viesti Kirjoittaja AnssiH » 06.07.2014 16:07

Johan Huisman on ilmeisesti sama henkilö kuin Juho Eerikinpoika Huisman (k. 1854 Uuraisilla, vaimo Anna Sofia Eliaantytär s. 1805). Mulla on paperinen kopio sukututkimuksesta, jossa on lueteltu hänen jälkipolvensa. Sukututkimuksessa tosin Juhon syntymävuodeksi mainitaan 1798, mutta syntymäpaikasta ei ole tietoa. Onko solhella tai muilla tietoa Johanin/Juhon aikaisemmista vaiheista tai sukunimestä?

solhe
Viestit: 222
Liittynyt: 26.10.2011 11:30
Paikkakunta: Laukaa

Re: Huismanit Uuraisilta

Viesti Kirjoittaja solhe » 07.07.2014 19:35

Tervehdys!
Olen tutkinut Huisman sukua myöskin ja Johan Huisman on ollut esi-isäni Caroluksen pikkuveli (Carolus, s. 1799),Johan oli nuorin isosta sisarussarjasta eli synt.1812. Johanin synt-vuosi on ollut väärin usein merkittynä vuodeksi 1798, koska hän olikin 7 vuotta vaimoaan nuorempi ja on ehkä tulkittu jossain olleen 7 vuotta vanhempi! Vaimo tosiaan synt. 1805. Johan Huisman oli lähtöisin Laukaasta, Vihtataipaleesta(vanha kotipaikkani) , ja minulla on myöskin jäljennös hänen muuttokirjansa tekstistä.
Jos haluat, voimme vaihtaa s-postitse lisää tietoja; s-postini on solihemar@gmail.com :)

AnssiH
Viestit: 10
Liittynyt: 03.07.2014 20:44

Re: Huismanit Uuraisilta

Viesti Kirjoittaja AnssiH » 08.07.2014 11:28

Moi, kiitokset vastauksesta! Laitoin sulle sähköpostia.

Annikki
Viestit: 53
Liittynyt: 08.03.2020 11:02

Re: Huismanit Uuraisilta

Viesti Kirjoittaja Annikki » 23.03.2020 12:53

solhe kirjoitti:
07.07.2014 19:35
Tervehdys!
Olen tutkinut Huisman sukua myöskin ja Johan Huisman on ollut esi-isäni Caroluksen pikkuveli (Carolus, s. 1799),Johan oli nuorin isosta sisarussarjasta eli synt.1812. Johanin synt-vuosi on ollut väärin usein merkittynä vuodeksi 1798, koska hän olikin 7 vuotta vaimoaan nuorempi ja on ehkä tulkittu jossain olleen 7 vuotta vanhempi! Vaimo tosiaan synt. 1805. Johan Huisman oli lähtöisin Laukaasta, Vihtataipaleesta(vanha kotipaikkani) , ja minulla on myöskin jäljennös hänen muuttokirjansa tekstistä.
Jos haluat, voimme vaihtaa s-postitse lisää tietoja; s-postini on solihemar@gmail.com :)
Hei,

Huomaan toki, jotta tämän ketjun viimeisimmästä viestittelystä on jo aikaa, mutta aihe koskettaa sen verran läheltä, jotta en malta olla kommentoimatta.

Olen suoraan alenevassa polvessa tuon Johan Huismanin jälkeläinen. Juho Erkinpoika Huismanin lapsi Kaarle oli äitini isoisän isä.

Sukunimi Huismanin käyttöönotosta minulla on suullista perimätietoa, sen oikeellisuutta en tosin voi mitenkään kommentoida.

Eräs Huismanien vuonna 1903 syntynyt, jo edesmennyt jälkeläinen kertoi näin:

Kun sinne Suomenlinnaan linnoitustöihin vietiin, niin ei siellä välttämättä kaikilta kyselty, jotta millä nimellä sinua sopii kutsua.
Siellä oli myös muiden maiden kuin Suomen kansalaisia, korkeammassa asemassa olevia. Kun rahvaan väen nimiä ei paljonkaan kyselty eikä opeteltu, niin heitä alettiin nimittää sen tehtävän mukaan, mikä heillä kullakin siellä Suomenlinnassa oli. Siitä joku hollantilainen sai idean kutsua Juhoa talonmieheksi, mikä hollannin kielellä huisman ja tarkoittaa talonmiestä. Alankomaissahan tuo on yleisimpiä sukunimiä nykyäänkin, mutta sillä ei mielestäni ole Juhon kanssa mitään yhtäläisyyksiä.

AnssiH
Viestit: 10
Liittynyt: 03.07.2014 20:44

Re: Huismanit Uuraisilta

Viesti Kirjoittaja AnssiH » 23.03.2020 23:01

Moi,
Suomenlinnaan ajattelin nimen historian liittyvän, mutta tämä teoria ei vaikuttaisi pitävän paikkaansa. Johan Ericsson Huisman esiiintyy Huisman -nimellä jo käräjäoikeuden oikeudenkäynnissä, josta lopulta puolitoista vuotta myöhemmin matka johti Viaporiin. Nimi on käytössä myös hovioikeuden pöytäkirjassa, sekä Viaporin vankilan sisäänkirjoittautumisessa.

Suomenlinnaan liittyvät asiakirjat olen penkonut aika lailla tarkkaan läpi, mutta nimen alkuperä on edelleen mysteeri. Jos on hyviä johtolankoja niin olen kovasti kiinnostunut ☺

Annikki
Viestit: 53
Liittynyt: 08.03.2020 11:02

Re: Huismanit Uuraisilta

Viesti Kirjoittaja Annikki » 24.03.2020 10:11

Mielenkiintoista, kiitos viestistäsi AnssiH! :D

solhe
Viestit: 222
Liittynyt: 26.10.2011 11:30
Paikkakunta: Laukaa

Re: Huismanit Uuraisilta

Viesti Kirjoittaja solhe » 10.04.2020 10:09

Hei Annikki! Mielenkiintoista tarinaa - olen Caroluksen jälkeläinen ja alkuperäinen kirjoittaja. Jos haluat, laita minulle yhteystietosi, vaikkapa s-postiini solihemar@gmail.com ja kerron lisää Johanin kotipaikasta, joka oli lapsuuskotini.

solhe
Viestit: 222
Liittynyt: 26.10.2011 11:30
Paikkakunta: Laukaa

Re: Huismanit Uuraisilta

Viesti Kirjoittaja solhe » 10.04.2020 12:08

Vielä lisäyksenä; en tiedä muistaako Anssi tätä; kun Johan muutti Laukaasta Uuuraisille, hän oli vielä sukunimellä Eriksson tai Vihtataipale. Soitin vuosia sitten eräälle Huismanille ja hän kertoi, että pappi oli suunnitellut laittaa nimeksi Ruisman. Tämä sitten oli kirjattu huolimattomasti ja muuntui nimeksi Huisman. Tapahtui noin vuoden 1835 paikkeilla. Johanin veli, esi-isäni Carolus, oli sukunimellä Vejander (tyttönimeni) kuollessaan v. 1859. Joten kenties ei Johanin sukunimen otto/saanti ajoittunut isoveljensä sukunimen ottamiseen, joka taas pohjautuu Veijo-sukuun, joka aivan tutkitusti on Veandereiden/Vejandereiden alku.

Annikki
Viestit: 53
Liittynyt: 08.03.2020 11:02

Re: Huismanit Uuraisilta

Viesti Kirjoittaja Annikki » 10.04.2020 12:39

Katselin tuossa kauan, kauan sitten tekemääni sukututkimusta.
Muuttokirjasta tämä tieto: Johan Erikinpoika Vihtataipale muutti Laukaasta Uuraisille 5.4.1835.

solhe
Viestit: 222
Liittynyt: 26.10.2011 11:30
Paikkakunta: Laukaa

Re: Huismanit Uuraisilta

Viesti Kirjoittaja solhe » 10.04.2020 15:30

Aivan, tuo Vihtataipale oli hänen kotipaikkansa, joka edelleen olemassa, eli lapsuuskotini. Sitä joskus papit käyttivät, ihmisten kotipaikkoja, nimenä, kun sukunimiä ei vielä ollut. Esiintyy myös muilla henkilöillä kirkonkirjojen merkinnöissä, mutta ei kovin kattavasti.

markiisi
Viestit: 2
Liittynyt: 29.03.2012 16:29

Re: Huismanit Uuraisilta

Viesti Kirjoittaja markiisi » 26.05.2020 11:10

Minäkin olen tutkinut Huisman-sukua ja ihmetellyt, mistä sukunimi on tullut. Juho Erkinpoika oli Huisman-sukunimellä jo kauan ennen Suomenlinnan reissua, ainakin jo Uuraisten kastetuissa 1839. En myöskään oikein usko, että pappi olisi nimeä tyrkyttänyt. Päinvastoin, Laukaassakin kirkkoherrat pyrkivät jopa hävittämään sukunimet kirkonkirjoista. Keski-Suomen asutus tuli paljolti Savosta, ja heillä kaikilla oli tullessaan sukunimi. Niinpä Juho Erkinpojan isänisänisä oli Martti Hämäläinen (siis kaiketi Hämeestä!), mutta jälkeläiset patronyymillä.
Onpa minullakin teoria Huisman-nimen alkuperästä. Juho Erkinpoika Huismanin äiti oli Eeva Ringstedt, ruotusotilas Johan Ringstedtin tytär. Samoihin aikoihin Laukaassa oli myös korpraali Samuel Ringstedt, luultavasti veli. Mistä tämä suku tuli Suomeen? Mahdollisesti Saksasta, jossa on Ringstedt-niminen kaupunki lähellä Hollannin rajaa. Ehkä Johan Ringstedt syntyi siellä, äitinään joku Huisman-suvun nainen. Nimi on sitten saattanut kulkea suvussa perimätietona, ja tulla Juho Erkinpojan mieleen, kun hän v. 1835 halusi vaihtaa raipparangaistuksen jälkeen paikkakuntaa ja nimeä.
AnssiH: mistä löytyvät Juho Huismanin jutun käräjäpöytäkirjat? Vielä parempi, jos olisit tulkinnut ja suomentanut niitä. Olen niissä aika huono.

Annikki
Viestit: 53
Liittynyt: 08.03.2020 11:02

Re: Huismanit Uuraisilta

Viesti Kirjoittaja Annikki » 26.05.2020 15:43

Tervehdys Sinulle markiisi,

Teoriasi on mielenkiintoinen. Aiemmin tässä ketjussa olen kertonut suvussa kulkeneen tarinan Huisman nimen käyttöön otosta.
Mieleeni muistui vielä toinen tarina - myös jo edesmenneen Huisman jälkeläisen kertoma.
Tämä voisi liittyä tuohon, mitä sinä kirjoitit. Etelä-Euroopasta tuli käsityöläisiä Suomeen. Suomeen tuli myös eräs juustomestari,
jonka sukunimi oli Huisman. Tästä saatiin idea ottaa tuo sukunimi käyttöön.
Tämänkään tarinan todenperäisyyttä en voi vahvistaa.

solhe
Viestit: 222
Liittynyt: 26.10.2011 11:30
Paikkakunta: Laukaa

Re: Huismanit Uuraisilta

Viesti Kirjoittaja solhe » 06.06.2020 20:06

Hei markiisi!
Olen Johan Huismanin isoveljen Caroluksen, Carlin (Kallen) jälkipolvea ja minulla oli sama lapsuuskoti kuin Johanilla ja Caroluksella. Carolus otti sukunimen Vejander (myöhemmin, vuodesta 1970 muodossa Veander) vuosien 1840-50 paikkeilla,jokunen vuosi ennen kuolemaansa, eikä Ringstediä eikä Hämäläistä (joka itseasiassa esiintyy vain kerran suvun nimistössä).

Ringstedt (Caroluksen ja Johanin äidin sukunimi) oli tosiaan ruotusotilasnimi ja käsittääkseni Tukholma-Turku olisi sen alkulähdettä. Turussa oli Ringstedt -niminen rummunlyöjä. Samuel Ringstedtin ja Johanin sukuyhteys on vielä hieman epäselvä, olivatko veljeksiä vai serkkuja?

Vejander nimi liittyy/pohjautuu Caroluksen ja Johanin isänäidin, lukkarintytär Maria Weijon, sukunimeen. Käytössä oli myös Weijander-muoto, Jyväskylän seudulla.
Huisman-nimi on todella poikkeava näihin verrattuna.

AnssiH
Viestit: 10
Liittynyt: 03.07.2014 20:44

Re: Huismanit Uuraisilta

Viesti Kirjoittaja AnssiH » 06.06.2020 21:43

markiisi kirjoitti:
26.05.2020 11:10
Minäkin olen tutkinut Huisman-sukua ja ihmetellyt, mistä sukunimi on tullut. Juho Erkinpoika oli Huisman-sukunimellä jo kauan ennen Suomenlinnan reissua, ainakin jo Uuraisten kastetuissa 1839. En myöskään oikein usko, että pappi olisi nimeä tyrkyttänyt. Päinvastoin, Laukaassakin kirkkoherrat pyrkivät jopa hävittämään sukunimet kirkonkirjoista. Keski-Suomen asutus tuli paljolti Savosta, ja heillä kaikilla oli tullessaan sukunimi. Niinpä Juho Erkinpojan isänisänisä oli Martti Hämäläinen (siis kaiketi Hämeestä!), mutta jälkeläiset patronyymillä.
Onpa minullakin teoria Huisman-nimen alkuperästä. Juho Erkinpoika Huismanin äiti oli Eeva Ringstedt, ruotusotilas Johan Ringstedtin tytär. Samoihin aikoihin Laukaassa oli myös korpraali Samuel Ringstedt, luultavasti veli. Mistä tämä suku tuli Suomeen? Mahdollisesti Saksasta, jossa on Ringstedt-niminen kaupunki lähellä Hollannin rajaa. Ehkä Johan Ringstedt syntyi siellä, äitinään joku Huisman-suvun nainen. Nimi on sitten saattanut kulkea suvussa perimätietona, ja tulla Juho Erkinpojan mieleen, kun hän v. 1835 halusi vaihtaa raipparangaistuksen jälkeen paikkakuntaa ja nimeä.
AnssiH: mistä löytyvät Juho Huismanin jutun käräjäpöytäkirjat? Vielä parempi, jos olisit tulkinnut ja suomentanut niitä. Olen niissä aika huono.
Moi markiisi, käräjäoikeuden pöytäkirjat ovat KS maakunta-arkistossa Jyväskylässä. Laukaan vuoden 1848 kirjoissa. Mulla on ne myös kuvina, voin laittaa tulemaan jos haluat tutkia tarkemmin.

Vastaa Viestiin