Amerikkaan..

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
oivis
Viestit: 21
Liittynyt: 06.11.2009 12:18

Amerikkaan..

Viesti Kirjoittaja oivis » 16.07.2010 11:03

Isoisoisäni 2 veljeä lähti " yhtä matkaa " amerikkaan 1904. Molemmista löytyy lähtötiedot . Kirkonkirjojen, jotka on nähtävissä vuoteen 1910 asti , mukaan toinen on tullut takasin parinvuoden kuluttua. Mutta toinen ei vielä 1910 vuoteen mennessäkään. Hänen kohdallaan on kirkonkirjoissa kuitenkin uuden kirjan sivunumero merkintä.

Passi ja matkustajatietoja on nähtävissä suomesta lähteneistä , mutta löytyykö mistään ko. tietoja suomeen palanneista?
Ulkomaisia hautausmaalistojakin netissä näkyy olevan, mutta minkälainen hautaamiskäytäntö oli tuohonaikaan ulkomailla..heitettiinkö vähemmän varakkaat ihmiset vaan hautaan ilman mitään nimi tms.tietoja? Etten turhaan noita hautuumaita kahlaa läpi.

Tälläinen ote löytyi ko. henkilöstä;
"Sails from Hamburg on Graf Waldersee 21.5.1904 and arrives in New York."

Ei muuta tietoa.

Pentti
Viestit: 41
Liittynyt: 24.04.2008 13:41
Paikkakunta: Hki

Re: Amerikkaan..

Viesti Kirjoittaja Pentti » 16.07.2010 12:34

Jos on merkintä uuden kirjan sivunumeroksi, tulee tyhmään mieleeni ensiksi kysyä srk:sta sitä uutta kirjaa. Olenko ymmärtänyt täysin väärin?
Ilman henkilön nimeä ei voi Amerikan tietokannoista mitään löytää.
:?

oivis
Viestit: 21
Liittynyt: 06.11.2009 12:18

Re: Amerikkaan..

Viesti Kirjoittaja oivis » 24.07.2010 21:38

Toki toki. Tämä nyt on vaan tällaista harrastuspohjalta tehtävää sukututkimusta. Ilman arkistoihin raahautumista. Käyttäen hyväksi lähinnä nettiä ja kirjallisuutta.

Niin ,henkilön nimi toki on minulla tiedossa, että voisi hyvinkin löytää sieltä amerikan tietokannoista , kun vain tietäisi mistä niitä tietokantoja löytäisi.. Jatkuvasti lykkää vain sitä Ancestry.comia ja sinne pitää kirjautua, jotta näkee tiedot kunnolla. Ja sekään ei ilimasta ole.

Mutta..jatkan etsimistä, ehkä jostain löytyy..

EevaH
Viestit: 724
Liittynyt: 23.05.2007 23:35
Paikkakunta: Mikkeli/Helsinki

Re: Amerikkaan..

Viesti Kirjoittaja EevaH » 25.07.2010 08:11

Mites, jos kysäisisit Finlander forumilta, jossa vierailee innokkaita amerikansuomalaisia sukututkijoita? Olen itse saanut sieltä hyviä apuja lännelle kadonneiden sukulaisten jäljittämisessä. Keskustelukieli on siellä tosin englanti, monet (useimmat?) osallistujat eivät suomea osaakaan.
http://finlander.genealogia.fi/index.php

Merja
Viestit: 24
Liittynyt: 21.09.2006 19:20
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Amerikkaan..

Viesti Kirjoittaja Merja » 26.07.2010 14:46

Onko tämä etsimäsi henkilö mahdollisesti Parkanosta? Olin tunnistavinani oman tekstini tuosta `Sails from Hamburg on Graf Waldersee 21.5.1904 and arrives in New York`. Ainakin Ananias Leppiniemi ja Johan Viitanen ovat matkustaneet tuolloin. Parkanossahan on myöskin siirtolaisten kirja, jossa luetellaan lähes kaikki Amerikkaan lähteneet ja osasta on tietoja myöskin heidän elämästään siellä. Jos laitat lisätietoja vaikka sähköpostitse niin voin katsoa mitä löytyisi. Minulla on maksettuna Ancestry.com tietokannat ja erityisesti jos kyseessä on parkanolainen siirtolainen, olen muutenkin kiinnostunut.
Terv Merja
merjasyrjamaki@gmail.com

Vastaa Viestiin