ottolapsi/biologinen lapsi ja muutakin

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
kyllikki
Viestit: 281
Liittynyt: 12.08.2006 20:46
Paikkakunta: Kemijärvi

ottolapsi/biologinen lapsi ja muutakin

Viesti Kirjoittaja kyllikki » 09.02.2007 12:32

Haluaisin varmuutta minulle esitettyihin kysymyksiin.

- ottolapsi, merkitäänkö otto- vai biologisten vanhempien sukuun?

- Hiskissä näkyy lapsen syntymäaika, ei nimeä, ei kuolinpäivää, merkitäänkö?

- lapsi kuollut ennen vanhempiaan ja hekin ovat jo kuolleet, merkitäänkö?

- lapsi kuollut aivan hiljakkoin, vanhemmat vielä elossa, merkitäänkö?
asia vielä kovin kipeä vanhemmille
vanhemmat ovat antaneet suostumuksen tietojen julkistamiseen

Kysymykseni ehkä tökerösti muotoiltuja, mutta toivottavasti saatte ajatuksesta kiinni. Toivoisin kannanottoja tunne- ja oikeudenmukaisuus-periaatteella.

Kyselee Kyllikki

siru
Viestit: 7
Liittynyt: 20.03.2007 16:34
Paikkakunta: Kangasala

Lapsen kuolemasta

Viesti Kirjoittaja siru » 31.03.2007 19:53

Näin olen vastannut Kyllikille ja ajattelin laittaa vielä tänne, jos tästä mitään apua olisi muille, jotka miettivät kuolleen lapsen kirjaamista tutkimukseensa:

Itse olen menettänyt oman vauvani vuonna -99 ja hän kuoli viikon ikäisenä. Asia on toki aina hyvin kipeä vanhemmille, mutta me emme koskaan halunneet mitenkään asiaa salailla ja mieheni kanssa kerroimme siitä kaikille hyvin avoimesti. Se jopa teki asiasta helpomman hyväksyä.

Tältä pohjalta voin sanoa, että jos vanhemmat ovat antaneet itse luvan asia julkaista, niin se varmaankin heille sopii.
Itse en olisi vauvamme kuolemaa silloinkaan kieltänyt sukututkimukseen laittamasta enkä kiellä jatkossakaan, sehän on vain tosiasia, jota ei voi pois pyyhkiä eikä muuttaa ja kuuluu osaksi ihmisen elämää.

Itse siis ajattelen näin, mutta joku toinen voi kokea asian eri tavoin.

Vastaa Viestiin