sukujutut

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
u29176
Viestit: 2
Liittynyt: 29.03.2022 14:57

sukujutut

Viesti Kirjoittaja u29176 » 21.10.2023 13:39

Kertokaa miten kannattaa toimia ,olen nyt saanut omat sukuni (isän ja äidin puoleiset )kirjattua sukujutut ohjelmistolle.Nyt olisi tarkoitus aloittaa miehen sukujen laittaminen,niin kannattaako nyt erottaa suvut toisistaan vai jatkaa edelleen samaan kaikki ?

Essimi
Viestit: 681
Liittynyt: 21.03.2007 21:58
Paikkakunta: Lhj

Re: sukujutut

Viesti Kirjoittaja Essimi » 21.10.2023 14:59

Varmaankin mielipidekysymys, mutta itse laittaisin nyt samaan tietokantaan kaikki. Saattaisi joskus löytyä vaikka yhteisiä sukulaisia vuosikymmenten tai vuosisatojen takaa. Jos eri sukuhaarat pitää eri tedostoina, niin käyttäminen on hankalaa, kun pitää hyppiä tiedostojen välillä. Jos tiedot ovat samassa tiedostossa, niin ohjelmahan ilmoittaa, esim. saman ihmisen jo olevan tietokannassa ja kysyy miten edetään.

Olen itse siis tehnyt sen virheen, että olen laittanut kaikkien neljän isovanhempani tiedot erillisiin sukupuihin ja puolison esivanhemmat vielä viidenteen. Enkä ole edes perehtynyt gedcom-siirtoihin, joilla tietoja voisi yhdistellä. Kun henkilöitä oli vasta muutama sata jokaisessa sukuhaarassa, neuvoi SukuJutut-ohjelman tukihenkilö mieluummin naputtelemaan tiedot uudelleen yhteen yhteiseen puuhun, kuin siirtämään niitä gedcomilla.
Jos nyt siis olet vasta aloittamassa puolison sukuhaarojen vientiä tietokantaan, niin oman kokemukseni perusteella suosittelen laittamaan ne jo olemassa olevaan omaan sukupuuhusi, niin pääset paljon vähemmällä "säätämisellä" jatkossa.
SukuJutut-ohjelmalla on loistava tuki, kannattaa lähestyä heitä joko puhelimitse tai viestillä, niin apua ja näkemystä kyllä löytyy.

ajattiojriK
Viestit: 150
Liittynyt: 26.03.2017 16:49

Re: sukujutut

Viesti Kirjoittaja ajattiojriK » 21.10.2023 21:17

Täältä ääni sille, että kaikki samaan. Ajan mittaan voi löytyä moniakin erikoisia kytkentöjä.

Jos olisi myöhemmin tarve vaikkapa erottaa erilleen lähtöhenkilö + kaikki tämän suorat esivanhemmat .. tai lähtöhenkilö + kaikki tämän suorat jälkipolvet, niin ne saa partial gedcom export tyylisellä toimenpiteellä. Ei ole ollut juuri tarvetta.

Avatar
Ilpo
Viestit: 287
Liittynyt: 23.09.2006 20:29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: sukujutut

Viesti Kirjoittaja Ilpo » 13.11.2023 02:01

Minäkin suosittelen samaan laittamista. Noin vuonna 2015 aloin tehdä sukupuuta yksinomaan nettiympäristöön, Geniin. Siellä kun on muitakin. Ensinnäkin vertaisarvioimaan tietoja ja korjaamaan virheitä ja toiseksi olen saanut joskus muutaman sukupolven esipolvia lisää muiden tutkimana.

Vastaa Viestiin